Gdy o godzinie 4 –tej rano rusza z zajezdni Nowa Huta pierwszy tramwaj, wiêkszo¶æ Krakowian jeszcze ¶pi. Gdy 40 minut po pó³nocy zje¿d¿a z trasy tramwaj ostatni – jest podobnie.
28 listopada, z okazji 50-lecia powstania Zajezdni Tramwajowej Nowa Huta, otwarto jej bramê dla zwiedzaj±cych. I mimo ch³odu, skorzysta³a z tej okazji ca³kiem spora grupa mi³o¶ników tych pojazdów szynowych.
Piêtnastoletni Kuba przyjecha³ z centrum Krakowa z koleg±, bo jak mówi, to ostatnia okazja zobaczyæ od ¶rodka i z siedzenia motorniczego pulpit sterowniczy tzw. „akwarium”, tramwaju z lat siedemdziesi±tych z pó¼niejszymi modyfikacjami, o nowoczesnej na owe czasy linii nadwozia, który ma byæ w przysz³ym roku wycofany z eksploatacji.
Pan Stanis³aw przyszed³ - bo lubi je¼dziæ tramwajami. Pamiêta jeszcze te z drewnianymi siedzeniami i wymienia z pamiêci pierwsze trasy nowohuckich tramwajów. Dwa lata temu urz±dzi³ sobie nawet wyprawê na ¦l±sk , by tam do woli, gdy¿ trasy d³u¿sze, pow³óczyæ siê tramwajami.
Henryk Kowalski przyjecha³ a¿ z Nowego S±cza. Kilka lat pracowa³ w MPK i, jak mówi, wtedy z³apa³ sentyment dla tramwajów i ¶rodków komunikacji zbiorowej. O okoliczno¶ciowej mo¿liwo¶ci wej¶cia na teren czynnej zajezdni tramwajowej dowiedzia³ siê z Fejsbuka, gdzie jest ca³kiem spore grono wielbicieli tramwajów. Korzysta zatem z okazji i ³±czy zwiedzanie i ogl±danie z inn± pasj± – fotografowaniem. Liczy na efektowne zdjêcie starych tramwajów. W kolejce do wej¶cia czekali i starsi i maluchy. A wiêc zwykle tramwaje tez mog± byæ obiektem fascynacji! Przystanek „kombinat”
W³a¶ciwie to budowê zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie rozpoczêto w 1958 roku. W tamtych latach tego typu inwestycje ci±gnê³y siê latami. Tak te¿ by³o w tym przypadku. Po siedmiu latach, w czerwcu 1965 przyjecha³y tu na postój pierwsze tramwaje. To miejsce zwi±zane jest bardzo mocno z Now± Hut± i kombinatem. Zajezdnia powsta³a na jego terenie. Tutaj wywo¿ono ziemiê z budowy kombinatu, a niestabilny geologicznie grunt nie móg³ byæ przeznaczony pod wiêksze inwestycje. Pierwsze tramwaje obs³ugiwa³y liniê nr 4 i 5 je¼dzi³y do Ronda Mogilskiego. A potem powstawa³y kolejne linie, które przez lata dowozi³y do pracy tysi±ce hutników, a przystanek przed bram± g³ówn± krakowskiej huty nale¿a³ na pewno do najbardziej uczêszczanych.
Co jaki¶ czas odnawiano bazê pojazdów. W 1969 trafi³ tu „102 N” i potem „102 Na”, nastêpnie „105 N”, i wiele innych, których nazwami przerzucaj± siê znawcy taboru szynowego - ogl±daj±c zaparkowane na okoliczno¶æ jubileuszu na placu postojowym historyczne sk³ady. Zagl±daj±c do ¶rodka wagonów porównamy jak zmienia³o siê wyposa¿enie, a tym samym komfort jazdy.
Dzi¶ w zajezdni przy ul. Ujastek parkuje oko³o 200 wagonów tramwajowych. St±d wyruszaj± na trasê, tu s± naprawiane. Przez wiele lat zajezdnia nie posiada³a myjni dla pojazdów. Ta zosta³a wybudowana w latach 80.tych. Wprawdzie bez bram, bez ogrzewania, ale myje tramwaje ju¿ 30 lat. „Krakowiak” ci ja
£ukasz Biela jest motorniczym w krakowskim MPK prawie 9 lat. Dla niego kierowanie tramwajem za pomoc± „wajhy” to wy³±cznie historia, choæ mini-wajhê mia³y jeszcze tramwaje z Norymbergii. W³a¶nie niedawno przesiad³ siê na najnowszy nabytek - „ Krakowiaka”. - Je¼dzi³em EU8N, „ wiedeñczykiem” , „105N” - „akwariami”, jak równie¿ tramwajem GT6 z Norymbergii. „Krakowiak” to nowa technika, wygoda i komfort pracy - mówi.
Dzi¶ „swój” pachn±cy jeszcze nowo¶ci± pojazd uruchamia przy pomocy karty magnetycznej . W pulpicie motorniczego ma zabudowane ekran dotykowy. Na nim ikonki istotne dla w³a¶ciwego i bezpiecznego kierowania tramwajem. – Widzimy tu choæby wszystkie drzwi: czy s± zamkniête czy nie, gdy w tramwajach starszego typu kieruj±cy nie mia³ takiej kontroli – podkre¶la. Tramwaje nie maj± oczywi¶cie kierownicy. Tu skrêca siê poprzez wci¶niêcie guzika. Prawy przycisk – skrêt w prawo, lewy – w lewo, ale jak zwrotnica nie prze³o¿y siê, to trzeba wzi±æ hak, wyj¶æ i przestawiæ j± rêcznie. Nie ma oczywi¶cie mo¿liwo¶ci odbicia kierownic±, mo¿na tylko hamowaæ. Pan £ukasz je¼dzi „czwórk±” na trasie Wzgórza Krzes³awickie – Bronowice Nowe. Z prêdko¶ci± dozwolon± - 50 kilometrów na godzinê , choæ mo¿liwo¶ci tego szynowego pojazdu s± wiêksze. W tym d³ugim na 43 metry tramwaju mie¶ci siê oko³o 300 pasa¿erów. Dzisiaj w ka¿dym sk³adzie tramwajowym jest GPS, dziêki któremu na tablicach przystankowych jest wy¶wietlany czas przyjazdu.
* * *
Historiê 50 lat Zajezdni Tramwajowej Nowa Huta prezentowa³a okoliczno¶ciowa wystawa fotograficzna w budynku dyspozytorni. To ju¿ jego ostatnie dni, gdy¿ w przysz³o¶ci zostanie zburzony, a jego rolê przejmie nowy budynek, aktualnie w budowie. Przeniesiona tam zostanie dyspozytornia, szatnie, magazyny. Wybudowana zostanie te¿ nowa myjnia. A za kilka lat do zajezdni przeznaczonej dla pojazdów szynowych zawitaj± równie¿ miejskie autobusy. Elektryczne. (krys)
„Daj siê zaskoczyæ” - taki tytu³ ma niecodzienna akcja Sinfonietty Cracovia. Koncerty-niespodzianki odbywaj± siê w miejscach, które dalekie s± od skojarzeñ zwi±zanych z terminem „sala koncertowa”. Arty¶ci graj± na lotniskach, dworcach, w tramwajach i wreszcie dotarli do Szpitala Specjalistycznego im. Stefana ¯eromskiego w Nowej Hucie. Pacjenci mieli okazjê pos³uchaæ utworów m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Witolda Lutos³awskiego.
Najwiêksze zainteresowanie koncertem „przy kroplówce” wykaza³y pacjentki z oddzia³u ginekologiczno-po³o¿niczego. - ¦wietny pomys³, prosimy o wiêcej – cieszy³a siê po koncercie jedna z przysz³ych mam - Magdalena Kêpiñska.
By³ to pierwszy koncert w szpitalu, ale na pewno nie ostatni. Bo naukowcy od lat s± zgodni co do uzdrawiaj±cej mocy muzyki oraz jej niezwykle pozytywnego wp³ywu na pacjentów oraz ich nastawienia do leczenia, które jest przecie¿ kluczowe dla skuteczno¶ci terapii. A muzykoterapeuci z Sinfonietty lecz± przy u¿yciu solidnej dawki klasycznych dzie³ muzyki polskiej.
(f)
We wtorek, 17 listopada br., w Klubie Ku¼nia O¶rodka Kultury im. C.K. Norwida na os. Z³otego Wieku odby³ siê wernisa¿ fotografii Andrzeja Kalinowskiego pt. „Norwegia – klimaty”. Zdjêcia, które mo¿na ogl±daæ to plon wycieczki objazdowej autora po Skandynawii. G³ównym celem jego wêdrówki by³y Lofoty - archipelag wysp nale¿±cych do Norwegi, le¿±cych na pó³nocy morza Norweskiego, schowanych gdzie¶ za krêgiem polarnym. - T± ekspozycj± chcê pokazaæ bogactwo przyrody i surowo¶æ klimatu tego regionu Europy. Z dala od zgie³ku wielkich metropolii, gdzie¶ na uboczu istnieje piêkny, barwny, choæ zimny ¶wiat przyrody. Widaæ potêgê i bezwzglêdno¶æ natury. W ¶rodku lata – mia³em zimne wakacje, ale wszystko rekompensowa³y niezapomniane widoki – powiedzia³ nam Kalinowski, który od wielu lat wspó³pracuje z naszym tygodnikiem. Norwesk± wystawê mo¿na ogl±daæ w „Ku¼ni” do 31 grudnia br.
Andrzej Kalinowski z zawodu jest elektronikiem, a z zami³owania fotografem i podró¿nikiem. Fotografi± zajmuje siê od czterdziestu lat. Z aparatem zwiedzi³ ponad czterdzie¶ci krajów. Wykonuje ilustracje do ksi±¿ek oraz kalendarzy. Ostatnio opracowa³ i bogato zilustrowa³ historiê klasztorów cysterskich i pocysterskich w Polsce.
Kolejn± planowan± przez niego podró¿± jest Peru. Po szczê¶liwym powrocie autor obiecuje now± ekspozycjê, po¶wiêcon± Ameryce Po³udniowej i kulturze Inków. Bêdzie to równie¿ wyprawa do ¼róde³ Amazonki. A na wystawê zdjêæ z tej podró¿y zaprasza ju¿ dzi¶.
(f)
Wernisa¿ wystawy „Norwegia – klimaty”. Andrzej Kalinowski pierwszy od lewej strony.
W przeddzieñ Narodowego ¦wiêta Niepodleg³o¶ci, 10 listopada br., w sali obrad Rady Miasta Krakowa, grupa 56 opozycjonistów z okresu PRL-u i dzia³aczy podziemnej „Solidarno¶ci” otrzyma³a z r±k prezesa Instytutu Pamiêci Narodowej, dr. £ukasza Kamiñskiego Krzy¿e Wolno¶ci i Solidarno¶ci, przyznane im przez prezydenta Andrzeja Dudê, za zas³ugi w dzia³alno¶ci na rzecz niepodleg³o¶ci i suwerenno¶ci Polski oraz respektowania praw cz³owieka w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. W¶ród odznaczonych znale¼li siê równie¿ byli i obecni mieszkañcy Nowej Huty: Jolanta Antas, Jan Ciesielski, nasz redakcyjny kolega red. Jan L. Franczyk, Kazimierz G±dek, Wies³aw Mazurkiewicz (odznaczenie wrêczono mu w szpitalu, gdzie przebywa w zwi±zku z ciê¿k± chorob±), Edward Petlic, Teresa Sobol, Marian Stach oraz Marian Stachniuk.
Jak powiedzia³ do zebranych w sali obrad Rady Miasta Krakowa prezes Instytutu Pamiêci Narodowej £ukasz Kamiñski, Krzy¿ Wolno¶ci i Solidarno¶ci nawi±zuje bezpo¶rednio do ustanowionego w czasach II Rzeczypospolitej Krzy¿a Niepodleg³o¶ci, którym honorowani byli ci, którzy przyczynili siê do odzyskania przez Polskê niepodleg³o¶ci w roku 1918. - Dzisiaj, przez nadanie tych krzy¿y, dziêkujemy wszystkim tym, którym zawdziêczamy obecn± niepodleg³o¶æ, którym zawdziêczamy nasz± wolno¶æ. Ten krzy¿ mo¿na otrzymaæ tylko za ¶wiadectwo piêknego ¿ycia. Poprzez tak± wspania³± postawê stanowicie wzór do na¶ladowania dla m³odego pokolenia i za to wam serdecznie dziêkujê - doda³ prezes IPN.
(paf)
Fot. Pawe³ Zechenter
Za przyznane Krzy¿e Wolno¶ci i Solidarno¶ci, w imieniu odznaczonych, podziêkowa³ red. Jan L. Franczyk
Przy M³odzie¿owym Domu Kultury im. Janusza Korczaka na osiedlu Kalinowym 18 m³odzie¿ mo¿e korzystaæ z odnowionego, przez Zarz±d Infrastruktury Sportowej, boiska do gry w pi³kê no¿n±. Przede wszystkim wymieniona zosta³a nawierzchnia na sztuczn± murawê i usprawniony drena¿, postawiono nowe ³awki, wiaty, o¶wietlenie i monitoring. Boisko to powsta³o z inicjatywy Rady Dzielnicy XVI i jest eksploatowane od 2005 roku. Czynne jest przez 7 dni w tygodniu od godziny 7.00 do 24.00. W okresie jesienno-zimowym kryte jest hal± pneumatyczn±. Sztandarowym przedsiêwziêciem boiska jest powstanie i prowadzenie ligi pi³ki no¿nej dla ch³opców - Nowohuckiej Ligi Pi³karskiej. Organizatorem ligi jest MDK im. Janusza Korczaka wspólnie z Rad± Dzielnicy XVI miasta Krakowa. Pomys³ stworzenia ligi i jej dzia³anie ma na celu daæ m³odzie¿y z Nowej Huty alternatywê dla spêdzania aktywnie czasu wolnego. Celem jest równie¿ ³agodzenie antagonizmów na tle sportowym. Uczestnictwo w lidze jest nieodp³atne.
W niedzielê, 15 listopada br., w dolnym ko¶ciele ¶w. Maksymiliana M. Kolbego w Mistrzejowicach odby³ siê koncert fina³owy w wykonaniu uczestników warsztatów gospel prowadzonych przez Clintona Jordana z Wielkiej Brytanii. Tegoroczne warsztaty prowadzone by³y ju¿ po raz drugi, a ich organizatorem byli: "Mistral Gospel Choir", Duszpasterstwo Akademickie przy parafii ¶w. Maksymiliana Kolbe w Mistrzejowicach, Stowarzyszenie Gospel oraz Klub 'Ku¼nia' O¶rodka Kultury C.K. Norwida. Patronat honorowy nad tym wydarzeniem obj±³ ks. bp Grzegorz Ry¶.
W koncercie fina³owym wyst±pi³ zespól w sk³adzie: Grzegorz Ró¿ycki (instrumenty klawiszowe), Bartosz Sa³dan (instrumenty perkusyjne) i Piotr Stachura (gitara basowa). Dyrygowa³ Clinton Jordan. Publiczno¶æ by³a zachwycona. Okazuje siê, ¿e chocia¿ gospel, rodzaj chrze¶cijañskiej muzyki sakralnej, mia³ swój pocz±tek w XIX-wiecznej kulturze czarnoskórych mieszkañców Stanów Zjednoczonych, to przemawia tak¿e g³êboko do wra¿liwo¶ci ludzi wychowanych w innych kulturach.
(f)
Kopiec Wandy odciêty? – W ¿ó³tych p³omieniach li¶ci
W weekendy, w piêkne jesienne dni, Kopiec Wandy w jesiennych barwach jest nadal obiektem zainteresowania pieszych turystów i rowerzystów. Na razie jeszcze w miarê bezpiecznie mo¿na tu dojechaæ. Ale co bêdzie potem, gdy powstanie wêze³ „Igo³omska”? Gdy ruchliwa jezdnia wyalienuje Kopiec od reszty dzielnicy?
Trwaj± intensywne prace drogowe przy odcinku S-7. A co bêdzie potem? Du¿o dzi¶ w Krakowie mówi siê o nieop³acalno¶ci budowy k³adek nad ruchliwymi drogami. Mo¿e lepiej i wygodniej do Kopca by³oby doj¶æ lub dojechaæ tunelem? Jednak ani o planowanej k³adce czy tunelu prowadz±cym od strony miasta nic nam nie wiadomo.
(l)
W poniedzia³ek, 2 listopada 2015 r, w wieku 91 lat zmar³ w Londynie Andrzej Stanis³aw Ciechanowiecki herbu D±browa - historyk sztuki, kolekcjoner, filantrop, za³o¿yciel Fundacji Ciechanowieckich na Zamku Królewskim w Warszawie.
Andrzej Ciechanowiecki by³ bardzo zas³u¿ony dla powstania ko¶cio³a ¶w. Maksymiliana Kolbego w Mistrzejowicach. W imieniu Polskiego Zwi±zku Kawalerów Maltañskich przyczyni³ siê w du¿ej mierze do sfinansowania jego budowy, a wystrój rze¼biarski ¶wi±tyni i zatrudnienie do prac przy nim Gustawa Zem³y by³y koncepcj± w³a¶nie Ciechanowieckiego. By³ odznaczonymi licznymi polskimi i zagranicznymi; otrzyma³ tytu³ doktora honoris causa kilku uczelni, w tym w 2009 r. Uniwersytetu Jagielloñskiego.
Po uroczysto¶ciach pogrzebowych w Londynie, które odbêd± siê 16 listopada br., doczesne szcz±tki ¶p. Andrzeja Ciechanowieckiego zostan± sprowadzone do Polski, do parafii ¶w. Maksymiliana Kolbego w Mistrzejowicach, gdzie spoczn± w krypcie dolnego ko¶cio³a.
(f)
Na to czeka³a wiêkszo¶æ mieszkañców Nowej Huty. Od dawna obierali¶my g³osy naszych czytelników, skar¿±cych siê, ¿e nasza dzielnica traktowana jest przez w³adze miasta po macoszemu. Teraz, zgodnie z zapowiedziami, nowoczesne, najd³u¿sze w Polsce tramwaje typu „Krakowiak” zaczê³y woziæ pasa¿erów na linii nr 4. Skierowanie do Nowej Huty nowoczesnego taboru ma zwi±zek z zakoñczonymi pracami na torowisku w ul. Dunajewskiego i przywróceniem na tej ulicy ruchu tramwajowego. Na linii nr 4 ³±cz±cej Wzgórza Krzes³awickie i Bronowice Ma³e bêd± kursowaæ dwa nowe tramwaje zastêpuj±c wys³u¿one, wysokopod³ogowe potrójne wagony 105N.
Jak siê dowiedzieli¶my w MPK, to nie jedyna dobra wiadomo¶æ dla mieszkañców Nowej Huty. W ci±gu kilku najbli¿szych miesiêcy Zarz±d Infrastruktury Komunalnej i Transportu planuje zmodernizowaæ cze¶æ przystanków tramwajowych na trasie linii nr 4 zlokalizowanych w Nowej Hucie. Wszystko po to, aby poprawiæ komfort pasa¿erów oczekuj±cych na przyjazd tramwajów.
Warto podkre¶liæ, ¿e PESA Bydgoszcz SA dostarczy³a do Krakowa sze¶æ tramwajów, z których po trzy stacjonuj± w zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie i Podgórzu. Zgodnie z deklaracjami producenta wszystkie 36 wagonów zostanie dostarczonych do koñca 2015 roku. Umo¿liwi to wykorzystanie ca³o¶ci ¶rodków unijnych przyznanych na ten projekt.
Nowy, niskopod³ogowy tramwaj zosta³ przygotowany specjalnie dla naszego miasta. Jest d³ugi na prawie 43 metry i mo¿e jednorazowo przewie¼æ ok. 300 pasa¿erów. Posiada klimatyzacjê, nowoczesny system informacji pasa¿erskiej monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zap³acimy monetami i kart± p³atnicz±. Tramwaj zosta³ tak¿e wyposa¿ony w specjaln± platformê, która u³atwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepe³nosprawnym poruszaj±cym siê na wózkach. Nie tylko d³ugo¶æ decyduje o tym, ¿e jest to wyj±tkowy i jedyny tego rodzaju tramwaj w Polsce. Dla pasa¿erów w ¶rodku wagonu zosta³y przygotowane miejsca na baga¿ oraz specjalne miejsce, gdzie dziêki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym bêd± mogli do³adowaæ swoje telefony i inne urz±dzenia mobilne. W tramwaju specjalne miejsce zosta³o tak¿e przygotowane dla rowerzystów, którym zabrak³o si³ lub pogoda nie pozwoli³a na kontynuowanie jazdy jedno¶ladem.
(f)
Ziemne wykopy i zwa³y ziemi w rejonie skrzy¿owania ul Ptaszyckiego z Igo³omsk± przypominaj± trochê te z pocz±tków budowy Nowej Huty. W tym miejscu powstaje nowy, rozleg³y wêze³ drogowy „Igo³omska”, i ponad 4- kilometrowy odcinek trasy szybkiego ruchu S-7, która mostem przez Wis³ê po³±czy nowohucki wêze³ z wêz³em Rybitwy (od ul. Christo-Botewa).
Prace trwaj± do¶æ intensywnie, a kierowcy musz± liczyæ siê z trudno¶ciami i uzbroiæ w cierpliwo¶æ przy wje¼dzie i wyje¼dzie z miasta od strony ul. Igo³omskiej i Giedroycia. Prace przy tym odcinku S-7 ruszy³y na dobre jesieni± zesz³ego roku.
Projektowana trasa drogi ekspresowej S-7 przebiega przez wschodni± czê¶æ miasta Krakowa ³±czy dzielnice Bie¿anów i Nowa Huta. Po wybudowaniu ten kolejny fragment wschodniej obwodnicy Krakowa, ma odci±¿yæ te dwie dzielnice z intensywnego ruchu tranzytowego.
D³ugo¶æ budowanego odcinka wynosi 4,4 km plus 700 metrowy most na Wi¶le, który powstaje równolegle. W projekcie wygl±da bardzo efektownie, niczym podwieszony na linach. Budowa S-7 zak³ada wyremontowanie jednego kilometra ulicy Igo³omskiej i fragmentu linii tramwajowej. Droga S-7 bêdzie mia³a dwie jezdnie, ka¿da po 3 pasy ruchu. Bêdzie mo¿na osi±gn±æ na niej prêdko¶æ 100 km. na godzinê. Na razie trwaj± g³ownie roboty ziemne, czego efektem jest rozkopany teren i zwê¿enie jezdni. Pierwsze wiêksze elementy konstrukcyjne zobaczymy tam dopiero w przysz³ym roku.
Najwiêcej dzieje siê jednak na budowie mostu na Wi¶le. S± ju¿ gotowe prawie wszystkie podpory i fragment najazdu od strony Igo³omskiej. Prace – zgodnie z wyznaczonym terminem - powinny zakoñczyæ siê w lipcu 2017 roku. Potem samochody bêd± mog³y jechaæ drog± ekspresow±, a nie ulicami Klasztorn± i Pó³³anki.
W ten sposób powstanie kolejny fragment wschodniej obwodnicy Krakowa. I co dalej? Kiedy powstanie kolejny, wa¿ny odcinek S-7 z Krakowa do granicy województwa ¶wiêtokrzyskiego? Inwestycja ta znalaz³a siê w Programie Budowy Dróg Krajowych na li¶cie podstawowej, ale... bez gwarancji finansowych. Krakowski oddzia³ GDDK iA chcia³by ruszyæ z budow± tego odcinka S7 mniej wiêcej w 2018 roku. A budowê wêz³a „Igo³omska” mo¿na ¶ledziæ na bie¿±co na stronie internetowej : s7botewaigolomska.pl
(l)
W sobotni wieczór, 24 pa¼dziernika, w ko¶ciele p.w. Matki Bo¿ej Pocieszenia przy ul. Bulwarowej odby³ siê koncert Chóru „Amadeum”, który od roku 2007 dzia³a przy parafii prowadzonej przez ksiê¿y pallotynów. Zebrani w ko¶ciele mi³o¶nicy ¶piewu chóralnego wys³uchali dzie³ skomponowanych przez autorów ró¿nych epok – od renesansu do wspó³czesno¶ci. W¶ród zaprezentowanych utworów znalaz³y siê równie¿ autorskie opracowania psalmów o charakterze modlitewnym. Chórem dyrygowa³ Tomasz Filipek.
(f)
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".