Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2025.06.27] Na szcz...
· [2025.06.27] Nadchod...
· [2025.06.27] Tusk li...
· [2025.06.20] Na szcz...
· [2025.06.20] Na drog...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
PRZECIWPY£OWI
Smog to najczê¶ciej dzi¶ powtarzane s³owo ka¿dego poranka ubieg³ego tygodnia. Wystarczy tez w wyszukiwarkê internetow± wpisaæ „smog” a otworz± siê dziesi±tki informacji. Smogowej ekscytacji ju¿ rok temu uleg³a pani Zofia. Poprosi³a syna o ¶ci±gniêcie odpowiedniej aplikacji i teraz codziennie, albo w dni szczególnie zachmurzone sprawdza zanieczyszczenie powietrza nad miastem.
Z my¶l± o swoich wnukach – gdy smog zalega nad Krakowem zaraz dzwoni do córki by przypadkiem nie wychodzili tego dnia na spacer. Niestety w roku 2017 na 46 dni nowego roku a¿ w 35 musia³a dawaæ im „czerwone ¶wiat³o ” na wyj¶cie.

Nie lepiej by³o tez w ubieg³ym tygodniu. 16 lutego Wojewódzki Zespó³ Zarz±dzania Kryzysowego wprowadzi³ II stopieñ zagro¿enia zanieczyszczeniem powietrza i ostrzeg³ o ryzyku przekroczenia poziomu dla stê¿enia 24-godzinnego py³u PM10 oraz zwi±zanego z nim wysokiego stê¿enia py³u PM2,5 oraz benzo(a)pirenu w powietrzu. Potem przez kilka dni, ze wzglêdu na stwierdzone przekroczenie ¶redniego poziomu stê¿enia py³u PM10 powy¿ej 150 µg/m3 na stacjach pomiarowych na terenie Krakowa, wprowadzono darmowe przejazdy ¶rodkami komunikacji miejskiej, na podstawie wa¿nego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego.
Co to ten py³ zawieszony? Wyja¶nia to m.in. informacja na stronie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej: Py³ zawieszony jest mieszanin± cz±stek sta³ych i kropelek cieczy utrzymuj±cych siê w powietrzu. Cz±steczki te zawieraj± ró¿ne sk³adniki jak np.: siarkê, zwi±zki organiczne (np. wielopier¶cieniowe wêglowodory aromatyczne), metale ciê¿kie, dioksyny oraz alergeny (takie jak py³ki ro¶lin i zarodniki grzybów). Py³ PM10 zawiera cz±stki o ¶rednicy mniejszej ni¿ 10 mikrometrów,( ok. jednej pi±tej grubo¶ci ludzkiego w³osa),natomiast py³ drobny PM2,5 cz±stki o ¶rednicy mniejszej ni¿ 2,5 µm2-5.
Potem przeczytamy ostrze¿enie, ¿e szkodliwo¶æ py³u dla zdrowia osób, które go wdychaj±, zwi±zana jest ¶ci¶le z wielko¶ci± i sk³adem chemicznym ziaren. Bardziej niebezpieczny jest py³ drobny o ¶rednicy poni¿ej 2.5 mikrometra. Dociera on do pêcherzyków p³ucnych a nawet penetruje do naczyñ krwiono¶nych, a stamt±d do krwiobiegu, st±d jest równo szkodliwy dla uk³adu oddechowego jak i uk³adu kr±¿enia. Natomiast wiêksze ziarna py³u mog± powodowaæ stany zapalne spojówek oraz b³ony ¶luzowej nosa i gard³a.
- To histeria – t³umaczy pan Kazimierz. Ma 70 lat i na smogowe podniecenie patrzy ze spokojem. Gdy huta produkowa³a 6 mln ton stali i odpowiednio – koksu - to dopiero powietrze nad zak³adem i Now± Hut± by³o zadymione – mówi. - I nikt wtedy tego nie nag³a¶nia³ choæ, co prawda wiatry wiej±ce, najczê¶ciej zachodnie, przenosi³y zanieczyszczenia dalej na wschód i my tego tak nie odczuwali¶my. Nikt zreszt± siê nad tym nie zastanawia³, ale z drugiej strony - zak³ad ³o¿y³ wielkie pieni±dze na miasto i dawa³ pracê. O ekologii to zaczêto chyba w latach siedemdziesi±tych mówiæ. Potem w latach 90-tych chciano koksowniê zamykaæ, ale skoñczy³o siê na karach za zanieczyszczanie powietrza. Dzi¶, w porównaniu do tego co by³o przed laty, powietrze nad hut± jest, rzec mo¿na, krystaliczne… - podsumowuje starszy pan.
Nie zgadza siê z nim pani Anna mieszkanka osiedla Stalowego, która na parapecie okiennym ¶ciera grub± warstwê py³u. Ale w smogu - to raczej chodzi o py³ którego go³ym okiem nie widaæ. Takiego tez boi siê pan Leszek, jeden z nielicznych w Nowej Hucie, który wyposa¿y³ siê w specjaln± maseczkê przeciwsmogow± i w ostatnich dniach raczej czêsto jej u¿ywa.
- Dzieñ zaczynam oczywi¶cie od sprawdzenia, jakie dzi¶ mamy powietrze nad miastem. Zacz±³em siê tym interesowaæ ze wzglêdu na stan zdrowia: problemy z oddychaniem, ³zawieniem oczu, kaszlem. Wreszcie zdecydowa³em siê na kupienie specjalnej maseczki. Gdy zacz±³em siê za ni± rozgl±daæ - w styczniu okaza³o siê, ze w sklepach sportowych, gdzie takie maseczki powinny byæ, bo interesuj± siê nimi kolarze czy biegacze, ten asortyment siê wyczerpa³. Niedawno jednak ¿ona kupi³a nam obojgu maseczki i teraz je nosimy. Chcia³bym jednak zmieniæ j± na nieco lepsz±, wydajniejsz±... Ju¿ nawet znalaz³em firmê, która oferuje takie bardziej specjalistyczne maseczki, ale to wydatek oko³o 150 z³otych – mówi pan Leszek.
Ale on w swojej maseczce na ulicach Nowej Huty jest raczej wyj±tkiem. Mieszkañców w maseczkach widaæ bardzo rzadko. Przywykli¶my, czy nie dowierzamy? A mo¿e ufamy, ¿e dziêki £±kom Nowohuckim, szerokim ulicom i wzgórzom smog w Nowej Hucie jest mniejszy? TO potwierdzaj± wyniki pomiarów emisji na trzech nowohuckich stacjach, pokazuj±ce, ¿e rzeczywi¶cie na Mistrzejowicach (pomiar z os. Piastów) wyniki s± nieco lepsze (znaczy emisja py³u zawieszonego nieco ni¿sza) ni¿ w centrum Krakowa.
W zwi±zku ze smogowymi alarmami nowych klientów zyska³y sklepy rowerowe, gdzie najbardziej poszukiwanym towarem s± maski antysmogowe. W Centrum Rowerowym Tomar przy ul. Klasztornej w ubieg³ym tygodniu maseczek antysmogowych na stanie nie by³o. – Wiêksze zainteresowanie nimi pojawi³o siê jak og³osili¶my na Facebooku ¿e maski sprzedajemy – us³yszeli¶my. – Ten boom zacz±³ siê pó³ roku temu. Teraz otrzymujemy wiele telefonów z ca³ego Krakowa z pytaniem czy mamy maseczki w magazynie. Zapotrzebowanie jest tak du¿e, ze producent nie wyrabia… Radzimy ¶ledziæ nasze konto na Facebooku – mówi sprzedawczyni.
Najbardziej dzi¶ popularne maski, takie z wymiennymi filtrami kosztuj± od 100 do 220 z³.
***
S± tacy co to im wystarcza okutanie siê szalikiem, inni - szyj± maskê w³asnorêcznie. Rodzice, wychodz±c (tylko z konieczno¶ci) z ma³ymi dzieæmi – nakrywaj± wózki kocykami. Inni uszczelniaj± okna, jeszcze inni kupuj± do domu filtr powietrza, zmniejszaj±cy zawarto¶æ PM 10 i PM2,5. To tez rosn±cy w ostatnich czasach rynek.
W¶ród trzech miejskich nowohuckich stacji pomiarowych py³ zawieszony mniejszej frakcji wy³apuje tylko stacja pomiarowa na ul. Bulwarowej. Ta stacja mierzy szeroki zakres parametrów: py³ zawieszony PM 10 i 2,5 dwutlenek siarki, azotu, tlenek azotu, tlenek wêgla, benzen.
Dwie nowsze stacje – w os. Piastów i w os. Wadów pokazuj± tylko pomiar emisji PM 10.
Normy stê¿eñ py³u zawieszonego zalecane przez ¦wiatow± Organizacjê Zdrowia (WHO)4: norma ¶redniego 24-godz. stê¿enia py³u PM10: 50 µg/m3, norma ¶redniego rocznego stê¿enia py³u PM10: 20 µg/m3, norma ¶redniego 24-godz. stê¿enia py³u PM2,5: 25 µg/m3, norma ¶redniego rocznego stê¿enia py³u PM2,5: 10 µg/m3.
Mimo smogu, alertu i apeli w³adz miasta, niewielu kierowców przesiada siê na miejskie tramwaje i autobusy. Reszta – stoi w korkach. Na razie walczy ze smogiem przede wszystkim… pogoda. Ma powiaæ wiatr i smog wywieje. Na kilka dni.
Krystyna Lenczowska

Krakowskie MPK uruchomi³o nowoczesn± halê myjni w Stacji Obs³ugi Tramwajów Nowa Huta oraz zakupi³o dwa pojazdy techniczne – DLA ESTETYKI I BEZPIECZEÑSTWA
Nowoczesna myjnia dla tramwajów i autobusów, system dystrybucji piasku oraz dodatkowe tory – nowa, spe³niaj±ca najwy¿sze standardy ochrony ¶rodowiska hala Stacji Obs³ugi Tramwajów w Nowej Hucie jest ju¿ gotowa.
Inwestycja by³a realizowana przez firmê Budimex SA od 2015 roku i kosztowa³a prawie 20 mln z³ netto. Dziêki wykonanym pracom w miejscu zajmowanym przez star± halê oraz budynek socjalny powsta³a nowoczesna hala o d³ugo¶ci 108,71 m, szeroko¶ci 16,33 m i wysoko¶ci 9,45 m, co daje ca³kowit± powierzchniê 1729,5 m². Jest to pierwsza w Krakowie hala myjni obs³uguj±ca tramwaje i autobusy. Warto podkre¶liæ fakt, ¿e myjnia bêdzie wykorzystywaæ wodê pochodz±c± z opadów deszczowych. Hala jest ogrzewana, dziêki temu bêdzie funkcjonowaæ przez ca³y rok niezale¿nie od warunków atmosferycznych. Wykorzystanie nowoczesnych rozwi±zañ, takich jak zamkniêty obieg wody, system pozyskiwania wody deszczowej, mo¿liwo¶æ obs³ugi ró¿nych typów pojazdów wp³ynie na obni¿enie kosztów funkcjonowania i zwiêkszy mo¿liwo¶ci obs³ugi pojazdów. Jednocze¶nie dziêki tym rozwi±zaniom myjnia spe³nia wysokie standardy ochrony ¶rodowiska.
W obrêbie hali przebudowano uk³ad torowy. Powsta³ tor tramwajowy tzw. obwodowy, umo¿liwiaj±cy objechanie myjni bez konieczno¶ci wjazdu na ni±. W nowej hali powsta³a tak¿e czê¶æ magazynowa i socjalno-biurowa. Dziêki temu poprawi³y siê warunki socjalne dla pracowników zaplecza i motorniczych. W miejscu wyburzenia pozosta³ych budynków powsta³y nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz autobusów. Wybudowana zasta³a równie¿ stacja transformatorowa dla potrzeb ewentualnego ³adowania autobusów elektrycznych.
Warto przypomnieæ, ¿e stara hala myjni by³a budynkiem wzniesionym jeszcze w latach 80. ubieg³ego wieku. Ówczesny projekt nie przewidywa³ ogrzewania czy zamkniêtego obiegu wody, a rozwi±zania techniczne, które sprawdza³y siê w ubieg³ym stuleciu zupe³nie odbiega³y od dzisiejszych wymogów i standardów.
Poza wybudowaniem nowoczesnej hali Stacji Obs³ugi Tramwajów w Nowej Hucie MPK SA zakupi³o tak¿e dwa nowoczesne pojazdy techniczne. Jeden z nich to pojazd pomocy technicznej i ratownictwa drogowego. Wa¿±cy ponad 25 ton nowoczesny holownik zosta³ zbudowany na podwoziu 4-osiowym o napêdzie 8x4.
Bêdzie wykorzystywany do holowania autobusów uszkodzonych np. w wyniku wypadków drogowych. Dziêki odpowiedniemu wyposa¿eniu znakomicie sprawdzi siê w sytuacjach, gdy pojawi siê konieczno¶æ wyci±gniêcia autobusów z rowów, np. w okresie zimowym. Pojazd oprócz standardowego holowania na holu sztywnym, posiada urz±dzenie do holowania autobusów i pojazdów ciê¿arowych powy¿ej 3,5 t za podniesion± o¶ na wysiêgniku holowniczym. Z tego powodu pojazd bêdzie bardzo pomocny do holowania autobusów z uszkodzonym uk³adem kierowniczym, czy zablokowanym ko³em. Ud¼wig wysiêgnika holowniczego przy maksymalnym wysuniêciu na d³ugo¶æ 3,8 m to 10 ton.
Holownik wyposa¿ony jest tak¿e w dwie wci±garki – g³ówn± o uci±gu 22 700 kg oraz pomocnicz± o uci±gu 15 900 kg. Moc wyci±garek w po³±czeniu z prac± ramienia g³ównego pozwala na wyci±gniêcie autobusu z ka¿dej opresji. Ponadto holownik posiada agregat pr±dotwórczy, sprê¿arkê, poduszkê powietrzn± do podnoszenia autobusów, podno¶niki hydrauliczne do podnoszenia autobusów, zestaw o¶wietlenia o du¿ej wydajno¶ci na wysuwanym pionowo wysiêgniku do o¶wietlenia miejsca pracy, zestaw do zabezpieczenia miejsca naprawy lub wypadku. Obs³uga urz±dzeñ mo¿e byæ wykonywana za pomoc± dr±¿ków steruj±cych w komorze steruj±cej lub za pomoc± pilota.
Drugi pojazd to specjalistyczny ¿uraw samochodowy przeznaczony do usuwania skutków m.in. wykolejenia tramwajów oraz holowania tramwajów. Zdecydowanie u³atwi wstawienie wagonu na tory w sytuacji, gdy wykolei siê ¶rodkowy wózek w tramwaju. Szynowy uk³ad jezdny pozwala na jazdê pojazdu zarówno po jezdni, jak i torowisku tramwajowym. W przypadku poruszania siê po szynach prêdko¶æ pojazdu to 7-10 km/h.
Pojazd ma trzy osie, wa¿y prawie 26 ton, jest d³ugi na 12 metrów i ma szeroko¶æ 2,6 m. Jest wyposa¿ony w dwie kamery umo¿liwiaj±ce obserwacjê obszaru otoczenia wózków torowych na ekranie wy¶wietlacza. Dwie piasecznice umieszczone w pobli¿u kó³ napêdowych tylnych wózków torowych u³atwiaj± ruszanie pojazdu w warunkach zmniejszonej przyczepno¶ci (np. w przypadku oblodzenia szyn).
Pojazd wyposa¿ony jest w ¿uraw, uk³ad jazdy po szynach tramwajowych oraz dwie skrzynie ³adunkowe z wyposa¿eniem umo¿liwiaj±cym usuwanie skutków m.in. wypadków z udzia³em tramwajów.
(f)

Czytelnicy zauwa¿aj± – Nowohuckie komunikacyjne ³amig³ówki
W ostatnim czasie zmieniono wiele w organizacji ruchu w Nowej Hucie. Przy okazji remontów ulic, wydzielono lewoskrêty, ustawiono dodatkowe ¶wiat³a. Te zmiany potrafi± zaskoczyæ je¿d¿±cych nowohuckimi ulicami na co dzieñ, a od tych, którzy bywaj± tu sporadycznie wymagaj± zachowania szczególnej uwagi. Bo oto trzeba zwracaæ uwagê i na znaki pionowe i te narysowane na jezdni. O ostatnie mo¿e sprawiaæ szczególn± trudno¶æ, gdy na ulicy zalega warstwa ¶niegu czy lodu. To stwarza zagro¿enie szczególnie przy wydzielonych, najczê¶ciej ³ukiem wykrojonym z poprzedniego pasa jazdy na wprost, bo wystarczy chwila nieuwagi, lub jazda na pamiêæ i kolizja gotowa. Takie sytuacje widaæ czêsto na Alei Solidarno¶ci, przed skrzy¿owaniem z ulicami Orkana i Mierzwy.
Z kolei brak synchronizacji ¶wiate³ i obliczenia natê¿enia ruchu skutkuje blokad± jednego pasa na ul.Ptaszyckiego, na pasie od Placu Centralnego przy skrêcie w stronê os. Ogrodowego (ul. Zuchów). Tu tworzy siê korek, szczególnie w godzinach szczytu.
Ostatnio pojawi³o siê nowe, te¿ niespecjalnie u³atwiaj±ce ruch rozwi±zanie i nowe znaki, na Alei Solidarno¶ci, od strony Zalewu Nowohuckiego. W zwi±zku z pierwszym przystankiem miejskiego autobusu nr 501 na wysoko¶ci Zespo³u Szkól Mechanicznych, czê¶æ prawej jezdni , wydzielono jako skrêt w stronê ul. Bulwarowej. Na sto metrów przed skrêtem kierowcy powinni zmieniæ pas na lewy (pokazuje kierunek na wprost). I je¶li siê spostrzega i to zrobi± to napotykaj± na skrêcaj±cych z tego pasa w lewo. Tuz przed znajduje siê przej¶cie dla pieszych i wyjazd znad zalewu z ul. Bulwarowej.
No, a jad±cych prosto Alej± Solidarno¶ci w stronê Placu Centralnego czeka kolejna zmiana pasa - na prawy, bo tylko z niego mo¿na skrêciæ w stronê os. Szkolnego lub jechaæ prosto.
Choæ w mie¶cie obowi±zuje ograniczenie szybko¶ci to i tak te czêste zmiany oznakowania i tym samym rozwi±zañ komunikacyjnych nie u³atwiaj± ¿ycia kierowcom.
(l)

Masz uwagi - zg³o¶ je – Park Kulturowy Nowa Huta
Trwaj± prace nad objêciem Nowej Huty specjaln± stref± ochrony. Pierwszym etapem bêdzie zebranie wniosków, dotycz±cych drugiego po Starym Mie¶cie parku kulturowego. Wnioski do 31 marca 2017 r. mo¿e sk³adaæ do Prezydenta Miasta Krakowa ka¿dy zainteresowany, formu³uj±c sugestie, oczekiwania i uwagi dotycz±ce przysz³ych uregulowañ, które powinny obowi±zywaæ na terenie objêtym ochron±.
11 czerwca 2014 r., na wniosek Prezydenta, Rada Miasta Krakowa podjê³a uchwa³ê w sprawie zamiaru utworzenia parków kulturowych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków pn.: „Park Kulturowy Nowa Huta” oraz „Park Kulturowy Stare Podgórze z Krzemionkami”.
Na zlecenie miasta przygotowany zosta³ projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta”, co jest spe³nieniem wymagañ ustawowych, obligatoryjnych dla ka¿dego parku kulturowego. Autorem opracowania jest zespó³ naukowców z Politechniki Krakowskiej pod kierownictwem prof. Zbigniewa Myczkowskiego. Ten sam zespó³ by³ w 2013 r. laureatem Nagrody Miasta Krakowa za „Plan ochrony Parku Kulturowego Stare Miasto”. Projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” zosta³ pozytywnie zaopiniowany przez Ma³opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Obszar, który ma byæ objêty ochron± w postaci parku kulturowego to oko³o 350 hektarów tzw. „starej” Nowej Huty, wraz z klasztorem cystersów w dawnej Mogile, dworem Jana Matejki w Krzes³awicach oraz budynkami centrum administracyjnego kombinatu metalurgicznego.
Ze wzglêdu na rozleg³o¶æ opracowania projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” by³ realizowany w dwóch etapach. Pierwszy - obejmowa³ analizê zasobu krajobrazowego i uwarunkowañ widokowo-kompozycyjnych wnêtrz architektoniczno-krajobrazowych. Etap drugi, dotyczy³ waloryzacji i diagnozy trwaj±cych przemian oraz wytycznych w zakresie ochrony i kszta³towania krajobrazu.
Projekt „Planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” stanowi analizê uwarunkowañ historycznych i stanu faktycznego oraz zawiera identyfikacjê zjawisk i problemów, które powinny zostaæ rozwi±zane poprzez objêcie ochron± w formie parku kulturowego, jak równie¿ wskazówki i wytyczne do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektu uchwa³y o utworzeniu parku.
Szczegó³owy sposób rozwi±zania zidentyfikowanych problemów zostanie ustalony dopiero w formie odpowiednich regulacji w uchwale o utworzeniu parku kulturowego. Tre¶æ ewentualnych zakazów i ograniczeñ na terenie przysz³ego parku kulturowego zostanie sformu³owana w projekcie uchwa³y o utworzeniu parku. Regulacje projektu tej uchwa³y bêd± konsultowane z mieszkañcami, a o ich ostatecznym kszta³cie zadecyduj± radni.
Szczególny nacisk po³o¿ony bêdzie na zachowanie i ekspozycjê dziedzictwa i krajobrazu historycznego uk³adu urbanistycznego Nowej Huty, ochronê historycznej linii zabudowy, gabarytów i form architektonicznych, ochronê funkcjonaln± i kompozycyjn± zieleni, zw³aszcza ogrodów i skwerów, ochronê osi, ci±gów i punktów widokowych, ochronê krajobrazu kulturowego poprzez przeciwdzia³anie dominacji dzia³alno¶ci handlowej, reklamowej i us³ugowej, ingeruj±cej w zabytkow± przestrzeñ i zak³ócaj±cej jej estetykê i zasady po¿±danej ekspozycji. W wyniku funkcjonowania parku powinny zostaæ osi±gniête cele zwi±zane przede wszystkim z ochron± zabytków i unikalnego uk³adu urbanistycznego, ale równie¿ popraw± jako¶ci ¿ycia lokalnej spo³eczno¶ci, poprzez uporz±dkowanie nowohuckiej przestrzeni publicznej.
Pe³ne, specjalistyczne opracowanie „Plan ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta” przygotowany przez zespó³ prof. Zbigniewa Myczkowskiego dostêpne jest na stronie www.bip.krakow.pl.
(krys)
Zimowe sporty nad Zalewem
Nowohucki Zalew jest miejscem ulubionym przez aktywnych Nowohucian. Mo¿na tu spotkaæ biegaczy, rolkarzy oraz spacerowiczów. W pobli¿u zbiornika s± równie¿ boiska oraz, od niedawna, zewnêtrzna si³ownia. Niestety w Zalewie nie mo¿na siê kapaæ, sam zbiornik wykorzystywany jest jednak latem do uprawiania sportów wodnych – mo¿na pop³ywaæ na rowerku wodnym czy te¿ kajaku. Okazuje siê, ¿e równie¿ zim± aktywni mieszkañcy wykorzystuj± Zalew. Jeden z nich postanowi³ uprawiaæ na skutym lodem zbiorniku narciarskie biegi. Choæ nie polecamy, ze wzglêdów bezpieczeñstwa, to jednak mi³o, ¿e s± w Nowej Hucie amatorzy tego sportu.
(a³)


fot. autor
NOWOROCZNIE W OSIEDLU KOLOROWYM
W czwartek 19 stycznia br. w Gimnazjum nr 48 odby³o siê ¶wi±teczno-noworoczne spotkanie mieszkañców os. Kolorowego. Gospodarzami spotkania byli: radny osiedla Józef Szuba i dyrektor Gimnazjum Jacek Sendra, którzy powitali go¶ci a w¶ród nich Zarz±d Dzielnicy XVIII w sk³adzie Ma³gorzata B±k, Andrzej Kowalik na czele z przewodnicz±cym Stanis³awem Morycem. Z kolêd± przyby³ ks. Krzysztof Polewka z parafii Judy Tadeusza w Czy¿ynach, który z³o¿y³ uczestnikom spotkania ¿yczenia oraz pob³ogos³awi³ op³atki, którymi zebrani podzielili siê ¿ycz±c sobie najlepszego w 2017 roku.
W czê¶ci artystycznej wyst±pi³y grupy kolêdnicze z Przedszkoli 105 i 110 oraz Gimnazjum 48. Zebrani obejrzeli przygotowan± przez dzieci oraz doros³ych inscenizacjê Bo¿ego Narodzenia i wys³uchali ¶piewu kolêd. Dzieci wyst±pi³y w przepiêknych strojach w¶ród postaci znale¼li siê oczywi¶cie Maria i Józef z dzieci±tkiem, pasterze, Trzej Królowie, anio³ki, ¶mieræ, turoñ i wszechobecny diabe³, który recytowa³ dowcipne rymowanki w kierunku cz³onków Zarz±du Dzielnicy i ich dokonañ w dziedzinie infrastruktury (m.in. Parku Wi¶niowy Sad) u³o¿one przez pani± Jolê z Przedszkola 105.
W przygotowaniu i obs³udze spotkania pomaga³y Panie z klubu „Kolorowa Jesieñ”, a smako³yki i napoje zasponsorowali: Adamek Adam - Pracownia Cukiernicza, os. Kolorowe 47 i Przedsiêbiorstwo Handlowo Us³ugowe „Zachêta” Zbigniew Kaleta Adam Kaleta Spó³ka Jawna z os. Stalowego 12.
(f)

Wieszak na os. Willowym 29
Nikt ich nie pyta kim s±. Czy pij± czy nie. Jest zima, zdarza siê, ¿e mróz. Ciep³a kurtka to najwa¿niejsza rzecz jakiej potrzebuj±. Bez znaczenia: markowa, bez metki. Na plantach widzia³am takiego, który mia³ na sobie i kombinezon i kurtkê. Podwójne ciep³o. Dlatego z Jackiem Dunikowskim postawili¶my wieszak, zape³nili¶my go ciep³ymi ubraniami i pozwalamy potrzebuj±cym, by bez skrêpowania je brali! Bo taka jest idea ogólnopolskiej akcji „Wymiana ciep³a”, któr± jako pierwsi zrobili radni warszawskiej Woli.
Je¶li macie niepotrzebne ciep³e ubrania zachêcamy do przyniesienia ich i rozwieszenia przed wej¶ciem do kiermaszu Emaus, os. Willowe 29. O ka¿dej porze do 4 lutego. Zapro¶cie te¿ do udzia³u inne osoby! Wymieniajmy siê ciep³em! Wydarzenie „Wymiana ciep³a” mo¿na ¶ledziæ na Fb. Wieszak stan±³ na Willowym. Dawniej by³a tu fabryka wafli, niektórzy pamiêtaj±, ¿e wytwarzano kwadratowe andruty, a od kilkunastu lat nowohucianie znaj± to miejsce jako kiermasz Emaus. Miejsce dla ludzi, którzy kiedy¶ byli bezdomni. Praca zmienia ich ¿ycie i dziêki niej ucz± siê to swoje ¿ycie szanowaæ.
Jak widzisz bezdomnego, daj mu adres do Emaus. Wieszak uchroni go przed zimnem a mo¿e uratuje mu ¿ycie.
Gosia Szymczyk-Karnasiewicz

310 milionów na ul. Igo³omsk±
310 mln z³otych – tyle wynosi unijne dofinansowanie na rozbudowê ul. Igo³omskiej, które zosta³o przyznane dla Krakowa przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To drugie tak znacz±ce dofinansowanie dla stolicy Ma³opolski. Wcze¶niej przeznaczono 150 mln z³otych na przebudowê Alei 29 Listopada.
Pierwszy etap tej wa¿nej inwestycji zosta³ zrealizowany w ubieg³ym roku i obejmowa³ przebudowê odcinka od skrzy¿owania ul. Igo³omskiej z ul. Brzesk± do granicy miasta. W tym roku rusz± prace zwi±zane z drugim etapem, który jest na etapie procedury podpisania umowy z wykonawc±. Drugi etap inwestycji obejmie rozbudowê ul. Igo³omskiej od ul. Giedroycia do skrzy¿owania ul. Brzeskiej z ul. Igo³omsk±. Na d³ugo¶ci ca³ego tego odcinka (7,5 km) zostanie poszerzona o dodatkowe pasy, powstan± ¶cie¿ki rowerowe, zostan± równie¿ przebudowane wiadukty kolejowe, przewidziana jest budowa zatok i przystanków autobusowych oraz remont pêtli tramwajowej w Pleszowie.
(f)
Pomnik Mickiewicza na Placu Centralnym.
W pi±tek 13 stycznia replika krakowskiego „Adasia” stanê³a na placu Centralnym. Wcze¶niej pomnik odwiedzi³ Wroc³aw, Katowice i Warszawê. Teraz rozpoczyna wêdrówkê po Krakowie - to czê¶æ kampanii informacyjnej 4. Miêdzynarodowego Festiwalu Teatru Formy Materia Prima, który rozpocznie siê 18 lutego 2017 roku w Krakowie.



Zadziwieni nowohucianie zastanawiali siê co na ¶rodku placu Centralnego robi Mickiewicz. Pomnik zbli¿ony rozmiarami do orygina³u, powsta³ w pracowni plastycznej krakowskiego teatru Groteska; bo w³a¶nie jego dyrektor Adolf Weltschek powo³a³ do ¿ycia wspomniany festiwal. Pomnik mo¿na by³o podziwiaæ w Nowej Hucie przez ca³y weekend, swoj± wêdrówkê po Krakowie zakoñczy na p³ycie Rynku G³ównego, od strony Ratusza, gdzie stanie w dniach 17-19 lutego na rozpoczêcie festiwalu. Podró¿ pomnika po Krakowie i kraju jest zarazem czê¶ci± akcji „Arty¶ci na coko³y”, która – jak podkre¶la Adolf Weltschek - ma wzbudziæ refleksjê nad znaczeniem i rol± artystów oraz sztuki w dziejach narodu. Celem akcji jest stworzenie galerii z³o¿onej z piêciu pomników artystów wy³onionych w plebiscycie, który wci±¿ trwa. Mo¿na g³osowaæ przez Internet; wystarczy pobraæ formularz na stronie festiwalu Materia Prima: www.materiaprima.pl - i wype³niony przes³aæ e-mailem na wskazany adres. W Krakowie najwiêcej g³osów zebrali do tej pory Andrzej Wajda, Stanis³aw Wyspiañski, Wis³awa Szymborska, Jerzy Stuhr i Tadeusz Kantor.
(a³)
NOCLEG DLA BEZDOMNYCH
Noclegownia i schronisko dla mê¿czyzn przy ul. Makuszyñskiego, godzina 19: w wieczór, przed ¶wiêtem Trzech Króli, ju¿ dawno jest tu komplet. Nic dziwnego bo noc zapowiada siê mro¼nie. Dzisiaj nocowaæ tu bêdzie 213 mê¿czyzn.
W tym przypadku mo¿na mówiæ raczej, ¿e noclegownia dla wielu z nich jest drugim domem. - Docieraj± do nas, gdy zaczynaj± siê ch³odniejsze dni i zostaj± na kilka miesiêcy. Zim± „stali” podopieczni noclegowni, która mo¿e przyj±æ oko³o 100 osób, stanowi± wiêkszo¶æ. „Przypadkowych” jest niewielu, bo ci raczej korzystaj± z ogrzewalni. „Nasi” maj± przyporz±dkowane miejsca w pokoju i mog± wszystkie rzeczy pozostawiæ, gdy opuszczaj± budynek w ci±gu dnia. Oprócz soboty i niedzieli, kiedy mog± w budynku pozostaæ. To dotyczy czê¶ci noclegowej. W czê¶ci schroniskowej, gdzie znajduje siê równie¿ 100 ³ó¿ek, przebywaj± osoby ze schorzeniami ruchu i innymi, i panowie maj± zapewniony ca³odobowy pobyt - mówi Ma³gorzata Ochmañska pracownik socjalny placówki.
Dzisiaj najliczniejsza grupê klientów noclegowni przy ul. Makuszyñskiego, stanowi± mê¿czy¼ni w wieku 55 lat i powy¿ej. To osoby, które w bezdomno¶ci siê zestrza³y, ale – w ostatnim czasie - zwiêkszy³a siê grupa m³odych, bezdomnych mê¿czyzn, w wieku dwadzie¶cia i dwadzie¶cia parê lat. Korzystaj±cy z noclegowni i schroniska: 100 osób w czê¶ci noclegowej i 100 w czê¶ci schroniskowej, czêsto nie pracuj±, ale, jak widaæ po niektórych przyk³adach – pracê mo¿na znale¼æ, gdy siê chce.
Budynek przy ul. Makuszyñskiego niedawno przeszed³ generalny remont. Wyremontowano ca³y budynek, wraz z instalacjami. Tak¿e pokoje, magazyny, sanitariaty, pralniê. £azienki, sanitariaty, pralnia naprawdê zosta³y solidnie wyremontowane. Schronisko stopniowo wyposa¿ane jest przez Miejski O¶rodek Pomocy Spo³ecznej w nowe ³ó¿ka, zarówno pojedyncze, jak i piêtrowe - podkre¶la Urszula Chojecka kierownik noclegowni i schroniska.
Dzi¶ to schronisko spe³nia okre¶lone przepisami standardy zarówno metra¿u pokoi, jak i czê¶ci sanitarnej. Pokoje s± tu dwuosobowe, czteroosobowe, albo 8 – osobowe z 4. ³ó¿kami piêtrowymi. Podobnie zapewniono odpowiedni± liczbê sanitariatów i umywalek. Oprócz tego jest pralnia, s± trzy aneksy kuchenne, w których panowie mog± przygotowywaæ sobie sami posi³ki. Jest te¿ obszerna ¶wietlica, gdzie odby³a siê ju¿ wigilia dla wszystkich.
Czê¶æ podopiecznych gotuje sama posi³ki, ale mog± te¿ – o ile spe³niaj± kryterium dochodowe – je¶æ posi³ki na mie¶cie, na bloczki wydawane przez MOPS.
Tym, którzy maja ograniczone mo¿liwo¶ci przemieszczania siê, taki posi³ek dowo¿ony jest na miejsce. Suchy prowiant mog± tak¿e pobieraæ w magazynach ¿ywno¶ci na mie¶cie.
Wielu z nich czuje siê tu, jak u siebie. I korzysta z noclegowni, niekiedy jak pan W³adek – przez wiele lat. To jest jego dom. Mieszka w pokoju trzyosobowym. Z koleg± – ju¿ od lat, natomiast od niedawna maj± „nowego” lokatora”. Pan W³adek mówi, ¿e na razie musi rozwi±zaæ problemy zdrowotne, bo jakby nie to - to by siê robotê znalaz³o…- mówi.
W zwi±zku z ostatnimi wysokimi mrozami, zape³ni³o siê kilkana¶cie miejsc interwencyjnych, czyli po prostu rozk³adane s± dodatkowe materace na korytarzach.
Wtedy sprawy spo¿ycia alkoholu traktuje siê mniej rygorystycznie. Zreszt±, jak podkre¶laj± pracownicy noclegowni, gdy przychodzi mróz tak¿e ich podopieczni staraj± siê pilnowaæ i wstrzymuj± „od spo¿ywania”, gdy¿ to mog³oby uniemo¿liwiæ im nocleg.
Schronisko przy ul. Makuszyñskiego prowadzi program wychodzenia z bezdomno¶ci. Niektórym, choæ to pojedyncze przypadki, to siê udaje. Wychodzenie z bezdomno¶ci jest trudne. Co roku s± osoby, które siê usamodzielniaj±, ale nie s± to liczne przypadki. Po latach ¿ycia na obrze¿ach spo³eczno¶ci musz± uczyæ siê od nowa obowi±zków i powinno¶ci z tym zwi±zanych; op³aty czynszu i innych rachunków na czas, wspó³¿ycia z s±siadami. Najpierw - w mieszkaniu chronionym, zabezpieczanym przez MOPS, gdzie pod opiek± przygotowuj± siê do normalnego ¿ycia. W Krakowie takich mieszkañ chronionych, jest 12. A na mieszkanie socjalne czeka siê d³ugo.
***
Szacuje siê, ¿e w Krakowie, w przebywa oko³o 2 000 osób bezdomnych. W okresie zimowym pomoc dla osób bezdomnych koncentruje siê na zapewnieniu schronienia, odzie¿y, ciep³ego posi³ku oraz ograniczenia ryzyka zamarzniêcia i zaczadzenia osób przebywaj±cych w przestrzeni publicznej.
Na terenie Krakowa w okresie zimowym funkcjonuje 26 placówek zapewniaj±cych schronienie osobom bezdomnym. 14 - to placówki typu schroniska, noclegownie, ogrzewalnie, a 12 to mieszkania chronione lub wspierane.
Gmina Miejska Kraków finansuje lub wspó³finansuje 18 ró¿nego typu placówek, które zapewniaj± 646 miejsc, w tym 190 miejsc dla kobiet i kobiet z dzieæmi oraz 396 miejsc dla mê¿czyzn, w tym 75 miejsc dla osób starszych, niepe³nosprawnych oraz osób po hospitalizacji, wobec których ¶wiadczone s± us³ugi opiekuñcze. Pozosta³e placówki finansowane s± przez organizacje pozarz±dowe, ze ¶rodków w³asnych lub z innych ¼róde³ publicznych.
Zim± w Krakowie schroniska dla bezdomnych i noclegownie uruchamiaj± tzw. miejsca interwencyjne. £±cznie placówki oferuj± 757 ca³orocznych miejsc noclegowych, w tym 115 miejsc w mieszkaniach chronionych lub wspieranych. Zim± w Krakowie schroniska dla bezdomnych i noclegownie uruchamiaj± tzw. miejsca interwencyjne. Na terenie miasta, o tej porze roku, funkcjonuj± równie¿ trzy ogrzewalnie, które mog± równie¿ zapewniæ schronienie osobom bêd±cym pod wp³ywem alkoholu, w tym jedna ca³oroczna oraz dwie uruchamiane w okresie zimowym.
£±cznie w okresie zimowym liczba miejsc noclegowych zwiêksza siê o oko³o 120 miejsc, ale w razie potrzeby placówki nie odmawiaj± przyjêcia potrzebuj±cej osoby, organizuj±c miejsca interwencyjne. Tak jest te¿ w schronisku dla mê¿czyzn przy ul. Makuszyñskiego, gdzie w razie potrzeby nocleg mo¿e znale¼æ dodatkowo jeszcze 50 osób. Ka¿da osoba zg³aszaj±ca siê do placówek dla osób bezdomnych ma mo¿liwo¶æ umycia siê, odwszawienia i uzyskania czystej, ciep³ej odzie¿y.
Z posi³ków dla osób bezdomnych, wydawanych w 4 barach mlecznych na podstawie decyzji administracyjnej MOPS, korzysta oko³o 180 osób dziennie. £±cznie z posi³ków w ramach programu do¿ywiania korzysta wiêc oko³o 215 osób bezdomnych miesiêcznie.
(krys)

Ruszy³a przebudowa Ronda Kocmyrzowskiego
W ubieg³y weekend rozpocz±³ siê I etap modernizacji torowiska tramwajowego na Rondzie Kocmyrzowskim, im Ksiêdza Gorzelanego. W czasie tego etapu mo¿liwy bêdzie ruch tramwajów wy³±cznie w relacji ul. Bieñczycka - al. Andersa (od strony DH Wanda). Koszt inwestycji to prawie 8 mln. Z³otych. Remont potrwa ok. 5 miesiêcy.
Na szczê¶cie prace remontowe na tym etapie prowadzone s± we wnêtrzu ronda, wiêc na razie nie s± przewidziane utrudnienia dla kierowców. Jak wyja¶niaj± pracownicy ZIKiT-u remont jest konieczny i oczekiwany przez mieszkañców ze wzglêdu na znaczne zu¿ycie torowiska i torów. Podczas inwestycji powiêkszone zostan± równie¿ ³uki, dziêki czemu tramwaje bêd± ³agodniej wchodziæ w zakrêt. Inwestycja ca³o¶ciowo obejmuje roboty torowe, drogowe, sieæ trakcyjn±, sterowanie i ogrzewanie zwrotnic, kanalizacjê deszczow±, teletechnikê, o¶wietlenie uliczne, sygnalizacjê ¶wietln± i zieleñ. Prace torowe zosta³y podzielona na dwa etapy, tak aby utrudnienia dla pasa¿erów by³y jak najmniejsze. Koniec remontu przewidziany jest na 30 maja 2017 r. Koszt inwestycji wynosi 7mln 677 tys. z³.
Zmiany w komunikacji miejskiej:

  • nocna linia tramwajowa 64 zostanie zawieszona. W zamian kursowaæ bêdzie nocna linia autobusowa 664.

  • linia 1 bêdzie kursowa³a z Salwatora do Ronda Czy¿yñskiego bez zmian, nastêpnie al. Jana Paw³a, al. Solidarno¶ci, ul. Ujastek, do przystanku „Wiadukty”, gdzie powróci na swoj± sta³± trasê do Wzgórz Krzes³awickich;

  • linia 5 bêdzie kursowa³a z Krowodrzy Górki do Ronda Kocmyrzowskiego bez zmian, nastêpnie al. Andersa, ul. Broniewskiego do Ronda Hipokratesa;

  • linie 16 i 21 bêd± kursowa³y z Mistrzejowic (16) i Osiedla Piastów (21) do Ronda Kocmyrzowskiego, nastêpnie ul. Bieñczyck± i al. Jana Paw³a II do Placu Centralnego, gdzie powróc± na swoje obecne trasy do Pleszowa/Kopca Wandy (16) i Walcowni (21).


Na czas remontu zostanie uruchomiona zastêpcza linia autobusowa 701 kursuj±ca na trasie Czy¿yny Dworzec – Bieñczycka, Kocmyrzowska – Wzgórza Krzes³awickie (powrót ul. Architektów i Poleg³ych w Krzes³awicach). Linia kursowaæ bêdzie z czêstotliwo¶ci± co 10 minut w dni powszednie oraz co 15 minut w dni wolne. Wiêcej szczegó³ów: http://kmkrakow.pl
(a³)

 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.10 31,434,644 unikalnych wizyt