Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.04.26] Karasie...
· [2024.04.26] Nie bêd...
· Na niedzielê 28 kwie...
· [2024.04.26] K³opoty...
· [2024.04.19] Druga t...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Zagraæ ob³êd i ¶wiêto¶æ, czyli… DOROTA SEGDA
- Kiedy by³am uczennic± Liceum Sobieskiego w Krakowie biega³am do Starego Teatru po kilka razy na to samo przedstawienie. Kocha³am siê w aktorach, zmienia³am tylko w pamiêtniku kartki z nazwiskami. Trela, Nowicki (która nastolatka tego nie czu³a?) – nie ¶mia³am ich nawet prosiæ o autograf… Tak w jubileuszowym wspomnieniu o Starym Teatrze napisa³a Dorota Seida, jedna z najwybitniejszych aktorek swojego pokolenia.
Jest rok 1997. Ksiêgarnia Odeon w Rynku G³ównym w Krakowie. Album o Starym Teatrze podpisuj± niektórzy bohaterowie, m. in. Jerzy Trela, Jan Nowicki i… Dorota Segda. Teraz ju¿ aktorka i kole¿anka dawnych swoich idoli scenicznych. Co wtedy czu³a? Czy przypomnia³a sobie to, jak og³±da³a na scenie przy Placu Szczepañskim Jerzego Trelê jako Konrada w Dziadach, czy Jana Nowickiego jako Wielkiego Ksiêcia w Nocy Listopadowej. Nie mogê nie poddaæ siê sam wzruszeniu, gdy¿ nale¿ê do tego pokolenia, co Dorota Segda i te¿ uczy³em siê mi³o¶ci do sztuki teatru ogl±daj±c te same, co Dorota Segda przedstawienia.
Dorota Segda nazwa³a Stary Teatr niezwyczajnym miejscem, bo sta³ siê on jej prawdziwym teatralnym domem, miejscem wielu sukcesów aktorskich. Tu zagra³a m.in. Mañkê w ¦lubie Gombrowicze i Salusiê w ¦nie srebrnym Salomei S³owackiego. Mia³a szczê¶cie terminowaæ u takiego mistrza - jak Jerzy Jarocki ( zadaniem wielu aktorów, to najwa¿niejszy nauczyciel aktorów Starego Teatru).Pracowa³a te¿ m.in. z Andrzejem Wajd±. Ten re¿yser powierzy³ jej role Ofelii w Hamlecie i Panny M³odej w Weselu. Jednak praca z Jarockim, role zagrane u niego, ju¿ na zawsze pozostan± w moim krwiobiegu. – wspomina aktorka.
Dorota Segda jest aktork±, która potrafi znakomicie wcieliæ siê tak w postacie z wielkiego dramatu, jak i wielkiej komedii. Jest w niej co¶ ze ¦wiêtej Joanny, a zarazem Anieli ze ¦lubów panieñskich. W jej grze nie ma miejsc pustych, niewygranych, jest wielka, autentyczna prawda. Talent podparty prac± i znakomitym warsztatem, pozwala nam s±dziæ, ¿e jeszcze nie raz zobaczymy Dorotê Segdê w wielkim klasycznym i wspó³czesnym repertuarze.
Film w niewielkim tylko stopniu ukaza³ jej umiejêtno¶ci. Zagra³a w kilku ciekawych obrazach, takich jak: Tato, czy tytu³owa Siostra Faustyna . Te filmy pokaza³y szerok± gamê mo¿liwo¶ci interpretacyjnych aktorki. Nie ³atwo jest bowiem zagraæ, tak doskonale ob³êd, a zarazem w innym miejscu - ¶wiêto¶æ. Segdzie uda³o siê poprowadziæ ¦wiêt± Faustynê do sukcesu (film otrzyma³ wiele nagród). Zreszta sama aktorka jest laureatk± najbardziej presti¿owych wyró¿nieñ w dziedzinie teatru i filmu. Nagrody im A. Zelwerowicza czy Z. Cybulskiego. Wyró¿nienia te s± dowodem, ¿e choæ Segda nie gra du¿o, za to wybiera starannie tematy, które dopasowuje do swych mo¿liwo¶ci aktorskich, do swojej jak¿e bogatej osobowo¶ci. Poza aktorstwem teatralnym i filmowym, jest tak¿e pedagogiem w Szkole Teatralnej w Krakowie. (w której kiedy¶ sama studiowa³a, by³a m.in. studentk± Jarockiego).
Na swojej drodze spotka³a wielkich ludzi teatru, którzy przekazali jej praktyczn± m±dro¶æ teatru. Jak wspomina egzaminy u Jarockiego by³y zawsze ¶wiêtem, a przecie¿ dane by³o aktorce zetkn±æ siê z nie¿yj±cym ju¿ Jerzym Grzegorzewskim. Praca z nim to by³o poszukiwanie i wyzwalanie jakiej¶ tajemniczej energii, wej¶cie w przestrzeñ, w ¶wiat, w którym tworzy siê forma – tak charakterystyczna dla niego – wspomina po latach. A kiedy debiutowa³a w koñcu lat 80. jej koledzy mówili, szkoda, ¿e nie by³a¶ w Starym, kiedy pracowa³ z nami Swinarski – wtedy to by³ teatr. Choæ nie gra³a u Swinarskiego wychowa³a siê tak¿e i na jego wielkich inscenizacjach Dziadach i Wyzwoleniu.
16 pa¼dziernika br. (w czwartek) Dorota Segda bêdzie go¶ciem O¶rodka Kultury im. Cypriana Kamila Norwida na os. Górali 5, w ramach cyklu Portrety ludzi teatru, filmu, estrady. Pocz±tek spotkania o godz. 18.00.
Dariusz Domañski
Tego nie mo¿na przegapiæ MAGIA ¦WIAT£A I KOLORU
26 wrze¶nia br. w Klubie "Ku¼nia", O¶rodka Kultury im. C.K. Norwida na os. Z³otego Wieku 14, otwarta zosta³a niecodzienna wystawa. Niecodzienna z dwóch powodów - po pierwsze ze wzglêdu na fakt i¿ takie wystawy trafiaj± siê niezwykle rzadko. Nie ka¿da galeria nadaje siê do takiej ekspozycji, a zorganizowanie  tego typu wystawy to prawdziwe wyzwanie  (poczynaj±c od k³opotów zwi±zanych z bezpiecznym przewiezieniem ciê¿kich, a zarazem
kruchych dzie³, poprzez trudno¶ci z ich zamontowaniem i stosownym o¶wietleniem w miejscach gdzie bêd± siê czu³y najlepiej). Trud ten wzi±³ na siebie i dobrze zadanie wykona³ - kurator wystawy, gospodarz Galerii "m" - Ernest Ogórek. Drugi powód wspomnianej wy¿ej wystawowej niecodzienno¶ci, to powszechny zachwyt jaki wzbudza. To naprawdê niezwyczajne, aby dzie³a prezentowane na wystawie podoba³y siê wszystkim. To oczywiste, ¿e widzowie niemal zawsze dziel± siê na wielbicieli danego autora czy dzie³a lub ich
krytyków. Ale nie tym razem. Ktokolwiek przekroczy progi Galerii "m" ten ulega urokowi wystawy, poddaje siê magii ¶wiat³a i koloru. To naprawdê piêkna wystawa o du¿ej ró¿norodno¶ci form, zmieniaj±ca siê zale¿nie od pory dnia i rodzaju ¶wiat³a.
Mowa o wystawie witra¿y pochodz±cych z pracowni "Szklarnia" Wojciecha Kirsza i Leszka Szendery, mieszcz±cej siê przy ul. Górnickiego 3 w Krakowie. Arty¶ci specjalizuj± siê w witra¿u ¶wieckim - wykonuj± mozaiki, lampy, witra¿owe obrazy, elementy okien, drzwi, mebli i inne przedmioty sztuki u¿ytkowej. Niektóre z nich s± w³a¶nie prezentowane na wystawie w "Ku¼ni", gdzie ciesz± oczy i wzbudzaj± uznanie  tak w¶ród specjalnie przyby³ych
zwiedzaj±cych jak i w¶ród przypadkowych go¶ci czy sta³ych bywalców klubowych zajêæ. Witra¿e s± tak piêkne i tak niekonwencjonalne, ¿e chcia³oby siê mieæ choæ jeden element na w³asno¶æ. A to jest mo¿liwe - arty¶ci po zakoñczeniu wystawy sprzedaj± swoje dzie³a, wykonuj± tak¿e prace na zamówienie - do okre¶lonego wnêtrza, w  okre¶lonym stylu.
Wystawê mo¿na ogl±daæ od poniedzia³ku do pi±tku w godz. 8.00 do 20.00. Organizatorzy szczególnie zapraszaj± po 18-tej - wtedy zapalaj± siê ¶wiat³a i witra¿e zaczynaj± ¿yæ drugim - nocnym, niezwykle barwnym ¿yciem... Wystawa "¦wiat³o i kolor w twoim wnêtrzu" czynna bêdzie do 22 pa¼dziernika br. w Klubie "Ku¼nia", os. Z³otego Wieku 14.
Beata Wa¶ko
INAUGURACJA XXI SEZONU NA SCENIE „i”
W poniedzia³ek, 6 pa¼dziernika br., o godz.18 rozpocznie siê XXI sezon w SCENIE „i” - sta³ym teatrze dzieci i m³odzie¿y dzia³aj±cym przy M³odzie¿owym Domu Kultury im. Andrzeja Bursy na os. Tysi±clecia 15. SCENA "i" dzia³a nieprzerwanie od wrze¶nia 1987 roku. Promuje dorobek m³odych twórców amatorów zajmuj±cych siê teatrem, muzyk±, tañcem, filmem i fotografi±. Literka „i” jest symbolem za³o¿eñ programowych teatru, który ma byæ teatrem inspiracji, interpretacji, innowacji, impertynencji, inicjacji i innych idei. Teatr zaprasza m³odych widzów i twórców we wszystkie poniedzia³ki roku szkolnego. Na deskach Teatru SCENA „i” ka¿dy mo¿e zaprezentowaæ w³asny dorobek. SCENA „i” zapewnia profesjonalny sprzêt i obs³ugê techniczn±.
Rozpoczynaj±cy siê sezon teatralny zainauguruje spektakl „Agata szuka pracy” w re¿yserii i inscenizacji Joanny Rudkowskiej. Autorem tekstu traktuj±cego o problemach wspó³czesnych dziewcz±t i m³odych kobiet jest Dana £ukasiñska. Organizatorzy serdecznie zapraszaj± na spektakl i towarzysz±ce mu wydarzenia. Wstêp wolny.
(f)
HABEMUS PAPAM - KONCERT PAPIESKI
W najbli¿szy weekend, 27 i 28 wrze¶nia br. Targi Nieruchomo¶ci w M1
„Znajd¼ swoje M w M1” to has³o przewodnie organizowanych ju¿ po raz drugi „Targów Nieruchomo¶ci”, na które w najbli¿szy weekend (sobota i niedziela 27 i 28 wrze¶nia br.) zaprasza Centrum Handlowe M1 przy al. Pokoju.
W wej¶ciu ¶rodkowym do centrum ustawione zostan± stoiska promocyjne najlepszych firm developerskich, prezentuj±cych swoje oferty nieruchomo¶ci z terenu Krakowa i województwa ma³opolskiego. Do udzia³u w targach zaproszeni zostali tak¿e przedstawiciele banków i doradcy kredytowi. Wszyscy odwiedzaj±cy bêd± mogli zapoznaæ siê równie¿ z bogat± ofert± nieruchomo¶ci na rynku wtórnym. Podobnie jak podczas poprzedniej edycji bêdzie te¿ mo¿liwo¶æ zapoznania siê z ofert± domów i apartamentów w wiecznie s³onecznej Hiszpanii. To gratka dla osób lubi±cych uprawiaæ surfing, p³ywaæ, graæ w golfa lub chc±cych zainwestowaæ w nieruchomo¶ci poza granicami Polski.
Targi nieruchomo¶ci, to impreza, podczas której wszyscy zainteresowani bêd± mogli podj±æ jedn± z najwa¿niejszych w swoim ¿yciu decyzji – decyzji o zakupie nowego domu, mieszkania czy dzia³ki. Szeroka propozycja przedstawionych ofert powinna zadowoliæ ka¿dego odwiedzaj±cego. Wspó³organizatorem targów po raz kolejny jest firma BrokerHaus Biuro Nieruchomo¶ci Sp. z o.o.
Organizatorzy serdecznie zapraszaj± wszystkich na Targi Nieruchomo¶ci w M1. Zapewniaj± przy tym, ¿e potencjalni nabywcy mog± liczyæ na specjalne promocje cenowe.
(f)
Ksi±zki nowohuckie CISTERCIUM MATER NOSTRA
W ostatnich dniach do r±k czytelników trafi³ drugi tom rocznika „Cistercium Mater Nostra”, czasopisma wydawanego przez Opactwo Cystersów w Mogile. Starannie wydane roczniki, jak g³osi ich podtytu³, po¶wiêcone s± tradycji, historii i kulturze cysterskiej. Najnowszy tom po¶wiêcony jest prawie w ca³o¶ci ma³o znanej, a wartej przypomnienia osobie b³ogos³awionego Aelreda z Rievaulx, tradycyjnie nazywanego ¶wiêtym.
Aelred, wielka postaæ ¶redniowiecznej Anglii, mistrz nowicjatu cysterskiego opactwa w Rievaulx, a pó¼niej opat tego konwentu, ¿yj±cy w latach 1110-1167, jest autorem g³o¶nego w swoim czasie traktatu duchowego Speculum Caritatis (Zwierciad³o Mi³o¶ci). Ale twórczo¶æ tego s³ynnego opata przez wieki by³a niemal ca³kowicie zapomniana. Badacze zajmuj±cy siê ¶redniowiecznym ¿yciem monastycznym najczê¶ciej wymieniaj± cztery podstawowe przyczyny, które z³o¿y³y siê na tak± sytuacjê: po pierwsze Aelreda przyæmi³a potê¿na osobowo¶æ ¶w. Bernarda z Clairvaux (1090-1153). To w cieniu tej wielkiej postaci Aelred ¿y³ i dzia³a³; po drugie, przyczyni³o siê do tego nag³e i ca³kowite zniszczenie opactwa w Rievaulx (1538), któremu towarzyszy³o rozproszenie tamtejszej wspólnoty zakonnej; po trzecie, w wyniku zniszczenia opactwa, zagin±³ ca³y zbiór listów Aelreda, a by³o ich ok. 300; i po czwarte wreszcie, wielka klasa pism Aelreda sprawia³a, ¿e jego najwybitniejsze utwory przypisywano ówczesnym autorytetom, takim jak: Augustyn, Kasjodor, Anzelm czy sam Bernard. Pamiêæ o Aelredzie zosta³a przywrócona Zachodowi dopiero w drugiej po³owie ub. wieku, w latach o¿ywienia nauk nad tradycj± monastyczn± ¦redniowiecza. W Polsce postaæ wybitnego angielskiego opata nadal jednak pozostawa³a prawie nieznana. Tylko w specjalistycznych publikacjach mo¿na by³o odnale¼æ niewielkie wzmianki na jej temat. Ukaza³o siê te¿ kilka artyku³ów na temat Aelreda i jego dzie³ w czasopismach naukowych. Dopiero w roku 2003 wydana zosta³a Przyja¼ñ duchowa Aelreda w t³umaczeniu dominikanina o. Miros³awa Wylêga³y, a w roku 2005 do ksiêgarñ trafi³a praca Ryszarda Gronia Spór o Aelreda. W poszukiwaniu prawdziwego oblicza Aelreda z Rievaulx.
+ + +
Drugi tom rocznika „Cistercium Mater Nostra” pozwala lepiej poznaæ tego wybitnego cysterskiego mnicha. W¶ród siedmiu autorów, którzy podjêli ró¿ne w±tki zwi±zane z ¿yciem i dzie³em opata z Rievaulx, znalaz³o siê kilku badaczu z zagranicy (m. in. z Rzymu, Pragi, Mediolanu i z angielskiego Aberystwyth). Zestaw artyku³ów bardzo interesuj±cy, choæ trzeba przyznaæ, ¿e ich lektura wymaga pewnego przygotowania. Natomiast wszystkim poleciæ mo¿na artyku³ prof. Andrzeja M. Wyrwy z Poznania, zamykaj±cy najnowszy numer rocznika. Autor przybli¿a w nim ideê szlaku cysterskiego oraz jego przebieg na ziemiach polskich.
A mogilskim cystersom i ich opatowi wypada pogratulowaæ czasopisma na tak wysokim poziomie, zarówno merytoryczny jak i edytorskim. Takiego wydawnictwa po prostu brakowa³o.
(f)


Artystka niez³omna, arcygwiazda, wielka osobowo¶æ teatru, artystka s³owa… DANUTA MICHA£OWSKA
Po wakacyjnej przerwie, O¶rodek Kultury im. Cypriana Kamila Norwida (os. Górali 5) wraz z Towarzystwem Ratowania Kultury w Nowej Hucie, zaprasza 29 wrze¶nia (w poniedzia³ek) o godz. 18.00 na kolejne spotkanie z cyklu Portrety ludzi teatru, filmu, estrady.
Tym razem go¶ciem bêdzie prof. Danuta Micha³owska, wybitna aktorka, pedagog, re¿yser, czo³owy twórca Teatru Jednego Aktora w Polsce. Autorka m.in. takich publikacji jak: Trzeba daæ ¶wiadectwo (swoisty przyczynek do historii rapsodyków), Karol Woty³a – Artysta – Kap³an, Pamiêæ nie zawsze ¶wiêta, czy Podstaw polskiej wymowy scenicznej.
Gdy my¶lê o Danucie Micha³owskiej przypominam sobie moje spotkania z Artystk± z okazji ró¿nych obchodzonych w Krakowie jubileuszy teatralnych. W roku 1981Kraków ¶wiêtowa³ nie tylko 200-lecie istnienia Sceny Narodowej, ale tak¿e 40-lecie powstania Teatru Rapsodycznego - teatru, którego Micha³owska by³a niekwestionowan± gwiazd±, teatru, z którym by³a zwi±zana od pocz±tku, czyli od roku 1941. Na tej scenie pozna³a Karola Wojty³ê. Tu stworzy³a niezapomniane role m.in. Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Puszkina czy Telimeny w Panu Tadeuszu Mickiewicza a tak¿e Muzê Wschodni± w Beniowskim S³owackiego. By³a Micha³owska obok Mieczys³awa Kotlarczyka (dyrektora tej sceny i g³ównego re¿ysera) najbardziej zas³u¿on± artystk± Teatru Rapsodycznego. Nie raz wystêpowa³a w jego obronie, gdy teatr nie podoba³ siê w³adzom komunistycznym.
Szuka³em zwi±zków Danuty Micha³owskiej z Now± Hut± z tamtych mrocznych lat rz±dów komunistów. Micha³owska, gdy straci³a prace w teatrze otrzyma³a propozycje od Janusza Kurczaba, kierownika Teatru Nurt mieszcz±cego siê w poka¼nym baraku w Nowej Hucie. Mia³a zaj±æ siê kszta³ceniem w zakresie mowy scenicznej. Niestety, komuni¶ci zabronili Micha³owskiej wykonywania tej pracy, a Jerzy Pañski nazwa³ j± …wrogim antysocjalistycznym, elementem… Micha³owska by³a bowiem stra¿niczk± pieczêci prawdy i wolno¶ci w teatrze. Trudno by³o w okresie rz±dów durnia (okre¶lenie prof. B. Korzeniewskiego) tworzyæ woln±, niezale¿n± sztukê. Praca artystyczna Micha³owskiej przypad³a przecie¿ najpierw na czas okupacji hitlerowskiej, potem za¶ na czas zniewolenia sowieckiego. A gdy dodamy, ¿e i w stanie wojennym, w Polsce Ludowej te¿ przysz³o siê jej zmagaæ z cenzur± i prymitywizmem w³adz (by³a wtedy rektorem krakowskiej PWST) to mo¿emy stwierdziæ, ¿e jest Micha³owska artystk± walcz±c±, wystêpuj±c± zawsze w obronie ludzkiej godno¶æi i wolno¶ci.
Prawy charakter, wiarê w prawdê i umi³owanie polskiej literatury romantycznej wynios³a nie tylko z domu rodzinnego, ale te¿ ze studiów polonistycznych na tajnych kompletach UJ. Wpisa³a siê w historiê polskiego teatru jako jedna z najwiêkszych osobowo¶ci. W roku 1961 stworzy³a Teatr Jednego Aktora (opracowywa³a w³asne scenariusze, przygotowa³a 13 prapremier monodramów m.in. Bramy raju J. Andrzejewskiego, Pana Tadeusza Mickiewicza, Teatr pana Sienkiewicza). W roku 1978 - znamienne to zdarzenie w polskim teatrze, w tym roku dokonano przecie¿ wyboru Karola Wojty³y na papie¿a - stworzy³a teatr religijny, wystêpuj±c g³ównie w ko¶cio³ach w ca³ej Polsce (w tym tak¿e i w Nowej Hucie). W swojej karierze wiele wystêpowa³a za granic±, m. in. w Anglii, Szkocji, Izraelu, W³oszech (Rzym), w Szwecji, a nawet w Australii i Nowej Zelandii. Ale jednak Kraków ukocha³a najbardziej. Miasto wszystkich Polaków, miasto - KAROLA WOTY£Y. I dlatego Rada Miasta Krakowa w sposób szczególny uhonorowa³a j± za po¶wiêcenie dla sztuki i teatru, umiejêtne przekazywanie piêkna s³owa i pobudzanie wyobra¼ni… Jest bowiem jedyn± aktork±, która po 1990 otrzyma³a tytu³ Honorowego Obywatela Miasta Krakowa.
Mimo sêdziwego wieku jest nadal aktywna. Niebawem uka¿e siê jej kolejna ksi±¿ka: Go³êbica w rozpadlinach skalnych. Nie wykluczone, ¿e po raz pierwszy artystka zaprezentuje tê prace podczas spotkania w O¶rodku Kultury im. Norwida, poety, którego zna, jak ma³o kto w polskim teatrze. To trzeba s³yszeæ, jak interpretuje Promethidiona. Trzeba us³yszeæ jej dykcjê i jej melodyjno¶æ g³osu. Micha³owska przywodzi mi na my¶l trzy wielkie tragiczki teatru dwudziestowiecznego: Stanis³awê Wysock±, Irenê Eichlerówn± i Halinê Miko³ajsk±, ale w³a¶ciwie jest nieporównywaln± do nikogo aktork± s³owa. Tadeusz Szybowski jej sceniczny partner powiedzia³ kiedy¶, ¿e Danuta Micha³owska nie jest gwiazd±, ale arcygwiazd±. Bo by³a i nadal jest dla wielu aktorów przyk³adem sztuki perfekcyjnej, jest prawdziwym autorytetem moralnym i artystycznym.
DARIUSZ DOMAÑSKI


Na zdjêciu: Danuta Micha³owska w Pie¶ni nad Pie¶niami, Teatr Jednego Aktora (Stara Bo¿nica w Krakowie)
Fot. Z. Poprawski

PRZY KRZY¯U W MOGILE
W ubieg³± niedzielê, 14 wrze¶nia br. w uroczysto¶æ Podwy¿szenia Krzy¿a ¦wiêtego odby³a siê g³ówna ceremonia tegorocznego odpustu w Mogile. By³a ni± suma pontyfikalna, której przewodniczy³ krakowski metropolita ks. kard. Stanis³aw Dziwisz. Msza, która zgromadzi³a kilkana¶cie tysiêcy wiernych, odprawiona zosta³a przy o³tarzu polowym na placu Jana Paw³a II. Po zakoñczeniu nabo¿eñstwa metropolita po¶wiêci³ pomnik S³ugi Bo¿ego Jana Paw³a II, który stan±³ na placu przed bazylik±. Zakoñczenie odpustu nast±pi w najbli¿sz± niedzielê, 21 wrze¶nia. W tym dniu uroczystej Mszy ¶w. pontyfikalnej o godz. 11.00 przewodniczyæ bêd± ojcowie Cystersi z Jêdrzejowa. Zakoñczenie odpustu poprzedzi ca³onocna adoracja w kaplicy Krzy¿a ¦wiêtego z soboty na niedzielê.
(f)
Fot. Waldemar Cyganik


Odpustowej sumie przewodniczy³ ks. kard. Stanis³aw Dziwisz.

Po Mszy ¶w. metropolita krakowski po¶wiêci³ pomnik Jana Paw³a II na placu przed bazylik±.

Pomnika Jana Paw³a II zaprojektowany przez krakowskiego artystê rze¼biarza Marka Kordyacznego.

Na ul. Klasztornej rozlokowa³y siê odpustowe kramy. By³y baloniki, cukierki i odpustowe pierniki.

Projekt edukacyjny Fundacji WyspArt NOWA HUTA - REWITALIZACJA SPO£ECZNA POPRZEZ SZTUKÊ
Fundacja WyspArt kontynuuj±c dzia³alno¶æ na p³aszczy¼nie kultury, sztuki oraz edukacji artystycznej realizuje w 2008 roku projekt edukacyjny pod nazw± „Nowa Huta – rewitalizacja spo³eczna poprzez sztukê”, skierowany do m³odzie¿y i doros³ych Nowej Huty. Stwarza on alternatywê spêdzania wolnego czasu i zachêca do aktywnego uczestnictwa w kulturze poprzez warsztaty plastyczne oraz produkcjê filmu dokumentalnego z mieszkañcami Nowej Huty o nich samych. Ca³o¶æ projektu zostanie uroczy¶cie zakoñczona wystaw± powsta³ych prac plastycznych oraz projekcj± zrealizowanego filmu dokumentalnego. Projekt realizowany bêdzie do koñca grudnia br.

Rozpoczêcie 14 wrze¶nia br. ODPUST W MOGILE
W najbli¿sz± niedzielê, 14 wrze¶nia, w uroczysto¶æ Podwy¿szenia Krzy¿a ¦wiêtego, rozpocznie siê tradycyjny odpust w Mogile. Centralnym wydarzeniem odpustu bêdzie niedzielna suma pontyfikalna, której przewodniczy³ bêdzie ks. kard. Stanis³aw Dziwisz. Msza rozpocznie siê o godz. 11.00, a po jej zakoñczeniu metropolita krakowski po¶wiêci pomnik S³ugi Bo¿ego Jana Paw³a II na placu przed bazylik±. Natomiast w pi±tek, 19 wrze¶nia o godz. 11.30 rozpocznie siê nabo¿eñstwo dla chorych. Tej modlitwie przewodniczy³ bêdzie ks. kard. Franciszek Macharski.
(f)
GRO¬NY PO¯AR NA TOMEXIE
W nocy z soboty na niedzielê, z nieustalonych przyczyn, ok. godz. 22.00 dosz³o do gro¼nego po¿aru remontowanego supermarketu „Kogucik” na os. Niepodleg³o¶ci. Na miejsce wys³anych zosta³o 28 zastêpów stra¿y po¿arnej z terenu Krakowa i powiatów o¶ciennych. £±cznie w akcji gaszenia ognia udzia³ wziê³o blisko 100 stra¿aków. – W wyniku prowadzonych dzia³añ ratowniczo-ga¶niczych uda³o siê nie dopu¶ciæ do rozprzestrzenienia siê ognia na okoliczne zabudowania. Spaleniu uleg³a jednak ca³a hala supermarketu o powierzchni 600 m kw. Straty wynosz± 500 tysiêcy z³otych – powiedzia³ nam zastêpca komendanta miejskiego PSP st. kpt. Stanis³aw Nowak. W wyniku po¿aru jedna osoba zosta³a odwieziona do szpitala. Jej ¿yciu nie zagra¿a niebezpieczeñstwo. Eksperci ustalaj± przyczyny po¿aru. Byæ mo¿e zawini³a wadliwa instalacja elektryczna lub dosz³o do samozap³onu.
(f)



Fot. Jerzy Wo¼niakiewicz
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.09 27,535,939 unikalnych wizyt