Nawigacja

Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku造
· [2022.01.14] Warto o...
· [2022.01.14] No to, ...
· [2022.01.14] Konserw...
· [2022.01.14] Sprawie...
· Na niedziel 16 styc...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda dzia趾a ...
· Akcja poboru krwi
· Kr鏒kie w這sy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak temat闚 na forum
PSYCHOLOGIA I BIOLOGIA ZWIERZ﹗
Kochasz zwierz皻a? Chcesz bardziej rozumie ich zachowanie? Chcesz pracowa ze zwierz皻ami? Uniwersytet Pedagogiczny ma dla Ciebie propozycj studi闚 na nowym kierunku. Ten kierunek, to...
PSYCHOLOGIA I BIOLOGIA ZWIERZ﹗

Z prorektorem Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, prof. dr hab. Robertem Stawarzem rozmawia Jan L. Franczyk

+ Panie Profesorze, co to b璠 za studia?
- Psychologia i Biologia Zwierz徠, to nowy, interdyscyplinarny kierunek proponowany przez Uniwersytet Pedagogiczny, na kt鏎y zapraszamy osoby pragn帷e w przysz這軼i realizowa swoje pasje w takich zawodach, gdzie kontakt ze zwierz皻ami jest istotn cz窷ci pracy. Studia te prowadzone b璠 wsp鏊nie, wraz z Instytutem Zootechniki - Pa雟twowym Instytutem Badawczym w Krakowie. Przygotowany do pracy zesp馧 to do鈍iadczeni psycholodzy z Instytutu Psychologii, biolodzy (przede wszystkim zoolodzy) z Instytutu Biologii UP oraz zootechnicy. Przewidziane s tak瞠 zaj璚ia z weterynarii oraz - co jest niezwykle istotne - praktyki, gdzie bezpo鈔edni kontakt ze zwierz皻ami pozwoli przysz造m zoopsychologom na trening kompetencji. S to studia trwaj帷e 5 lat - ich efektem b璠zie uzyskanie stopnia zawodowego magistra - b璠zie mo積a studiowa w trybie stacjonarnym lub niestacjonarnym (cz瘰to nazywanym zaocznym).
+ Jak (najog鏊niej) b璠zie wygl康a program studi闚?
- Program rozpisany jest na 10 semestr闚. Opr鏂z przedmiot闚 daj帷ych solidne podstawy z psychologii og鏊nej i zoologii oferujemy wiele kurs闚 specjalistycznych, kt鏎e dotycz zachowania zwierz徠, ich biologii i fizjologii a tak瞠 - co wa積e - aspekt闚 prawnych. Chcemy, aby nasz absolwent mia nie tylko wiedz teoretyczn, lecz tak瞠 umiej皻no軼i praktyczne - w ko鎍u praca ze zwierz皻ami i dla zwierz徠, to tak瞠 forma pedagogiki i to bardzo nietypowa, bo bardzo cz瘰to wymagaj帷a interakcji zar闚no z lud幟i - opiekunami czy hodowcami zwierz徠 i ze zwierz皻ami - w tym samym czasie.
+ Jakie kompetencje i kwalifikacje uzyskaj absolwenci?
- Uko鎍zenie studi闚 Psychologia i biologia zwierz徠 gwarantuje zdobycie wiedzy, umiej皻no軼i i kompetencji koniecznych do realizacji wspomnianych ju interakcji cz這wieka ze zwierz皻ami. Pragniemy, aby absolwent potrafi pracowa ze zwierz皻ami - co jest oczywiste, ale tak瞠 z i ich opiekunami, 鈍iadcz帷 na przyk豉d us逝gi jako behawiorysta, diagnozuj帷 r騜norodne problemy (zwierz徠, lecz tak瞠 ich opiekun闚), aby m鏬 podejmowa interwencje w sytuacjach kryzysowych, pracowa jako inspektor czy ekspert. St康 uznali鄉y, 瞠 niezb璠na jest interdyscyplinarno嗆 tych studi闚, konieczno嗆 wyposa瞠nia w wiedz opart na podstawach nauk spo貫cznych (psychologia), 軼is造ch i przyrodniczych (biologia) oraz rolniczych (zootechnika, weterynaria). Absolwent maj帷 pog喚bion wiedz z zakresu zachowania zwierz徠 (jego przyczyn oraz sposob闚 modyfikowania) oraz biologii zwierz徠 (anatomii, fizjologii), poradzi sobie w ka盥ej sytuacji w pracy ze zwierz皻ami towarzysz帷ymi, gospodarskimi czy hodowlanymi - niezale積ie od tego czy b璠 to kr璕owce - ryby, p豉zy, gady, ptaki, ssaki czy bezkr璕owce (na przyk豉d owady czy mi璚zaki), mi這郾ik闚 kt鏎ych tak瞠 w Polsce nie brakuje.
Chc tak瞠 zwr鏂i uwag na to, 瞠 realizowane b璠 tak瞠 przedmioty z zakresu prawa odnosz帷ego si do utrzymania, hodowli oraz ochrony zwierz徠, a tak瞠 przepis闚 zwi您anych z prowadzeniem bada na zwierz皻ach. Chcemy tak瞠 wyposa篡 absolwenta w kompetencje pozwalaj帷e na wykorzystanie zwierz徠 w edukacji oraz w prowadzeniu terapii wspomagaj帷ej z udzia貫m zwierz徠.
+ A gdzie przyszli absolwenci b璠 mogli pracowa?
- Mo磧iwo軼i jest wiele, a rynek nie jest i d逝go jeszcze nie b璠zie nasycony. Uzyskane przez absolwenta kwalifikacje stwarzaj perspektywy pracy w ramach prowadzonej przez siebie dzia豉lno軼i gospodarczej, w sektorze prywatnym. Mo磧iwe jest tak瞠 zatrudnienie w administracji samorz康owej, jednostkach resortowych, organizacjach pozarz康owych oraz komisjach etycznych do spraw do鈍iadcze na zwierz皻ach. Niew徠pliwie cz窷 z naszych absolwent闚 znajdzie prac w jednostkach naukowo-badawczych czy klinikach dla zwierz徠. W Polsce wci捫 powstaj nowe o鈔odki animaloterapii. Wielu w豉軼icieli poszukuje profesjonalist闚 do szkolenia zwierz徠. Specjali軼i - zoopsycholodzy s niezb璠ni w o鈔odkach doradztwa rolniczego, w schroniskach dla zwierz徠, o鈔odkach opieki dla zwierz徠 jakimi s na przyk豉d hotele dla zwierz徠. Trzeba te wspomnie o takich potencjalnych miejscach zatrudnienia jak stadniny i o鈔odki nauki jazdy konnej oraz ogrody zoologiczne. Wiele os鏏 znajdzie zatrudnienie w s逝瘺ach nadzoruj帷ych poziom dobrostanu zwierz徠 i przestrzeganie prawa w stosunku do zwierz徠. Absolwent jak ju wspomnia貫m posiada b璠zie tak瞠 umiej皻no軼i niezb璠ne do 鈍iadczenia us逝g jako behawiorysta. Jestem przekonany, 瞠 problem闚 ze znalezieniem pracy i wykonywaniem zawodu zoopsychologa nie b璠zie - a mo磧iwo軼i zatrudnienia pojawi si cz瘰to ju w trakcie studi闚 - to mi璠zy innymi dla tych os鏏 proponujemy tryb niestacjonarny studi闚.
+ My郵, 瞠 warto te powiedzie, jakie b璠 zasady rekrutacji na I rok?
- Tegoroczni maturzy軼i i wszyscy, kt鏎zy zdawali tak zwan now matur b璠 rekrutowani na podstawie wynik闚 egzaminu maturalnego z biologii, j瞛yka polskiego z j瞛yka obcego nowo篡tnego oraz jednego z przedmiot闚: chemia, fizyka z astronomi, geografia, historia, matematyka, informatyka (poziom podstawowy lub rozszerzony – cz窷 pisemna). Maturzy軼i z lat ubieg造ch, zdaj帷y tak zwan stara matur b璠 mieli r闚ne szanse: bierzemy pod uwag wyniki egzaminu dojrza這軼i z biologii, j瞛yka polskiego i j瞛yka obcego nowo篡tnego oraz jednego przedmiotu wybranego z listy: chemia, fizyka z astronomi, geografia, historia, matematyka, informatyka (cz窷 pisemna). Zapraszamy r闚nie osoby, kt鏎e zda造 matur mi璠zynarodow (IB) lub matur europejsk (EB).
+ Bardzo dzi瘯uj za rozmow.