Zachwyt – obiekty kinetyczne
Dodane przez Administrator dnia 07/08/2023 17:13:23
Do 20 sierpnia br. przedłużona został wyjątkowa wystawa prac Piotra Bożyka w Galerii Centrum NCK nosząca tytuł „Zachwyt” – obiekty kinetyczne.
„Wystawa twórczości prof. Piotra Bożyka w Galerii CENTRUM NCK to świetna okazja, by bliżej zapoznać się z niezwykłym i dość rzadkim zjawiskiem artystycznym, jakim jest tzw. sztuka kinetyczna – sztuka, której Profesor Bożyk jest wybitnym przedstawicielem.
W ujęciu encyklopedycznym, twórcy zaliczani do nurtu sztuki kinetycznej koncentrują się, jak sama nazwa wskazuje, na zagadnieniach związanych z ruchem. „Terminem tym najczęściej określa się rzeźby, obiekty, instalacje, których integralną częścią jest ruch wywołany mechanicznie, ręcznie lub przez siły natury. Mogą być to zarówno złożone mechanizmy wyposażone w silniczki jak i lekkie, ażurowe konstrukcje, poruszane przez podmuchy wiatru. Ruchome rzeźby nazywane są mobilami” (za: „Słownik terminologiczny sztuk pięknych” PWN).
W praktyce, jak się wydaje, widzowie niekiedy stają wobec dzieł kinetycznych nieco bezradni – wahają się, czy to aby „prawdziwa sztuka”, czy może tylko „taka zabawka”, coś na pograniczu produktów przemysłowych o bliżej nieznanym przeznaczeniu i dizajnerskiego rękodzieła…
Pewne zamieszanie mogą tu zresztą wprowadzić sami artyści. W autorskim komentarzu do swojej pracy pt. „Fortepian” sam Piotr Bożyk pisze, że od dziecka fascynowało go wnętrze tego instrumentu, jego przemyślny mechanizm – drewniane młoteczki, struny itp. „Ten kinetyk to mój hołd dla fortepianu” – wyjaśnia twórca. A nam, odbiorcom, patrzącym na ową rzeźbę, być może kiełkuje w głowie pytanie: Czy w takim razie nie lepiej było wymontować ów mechanizm i wystawić go w galerii na postumencie, jak to zrobił przed ponad stu laty Marcel Duchamp z ruchomym kołem rowerowym?
I to nie wszystko! Sztuka kinetyczna uwodzi nas w podwójnym znaczeniu: nie tylko skłania do kontemplacji, do przemyśleń, zachwyca artyzmem wykonania, ale też często to bezpośrednio, fizycznie angażuje – wymaga bezpośredniego udziału, gdy sami musimy wprawić w dzieło w ruch, ożywić. W ten sposób sami wpływamy na przekaz, pogłębiamy i indywidualizujemy kontakt z twórcą.
Tych doświadczeń z pewnością nie zabraknie na wystawie twórczości Piotra Bożyka w NCK, na którą składa się około 40 rzeźb kinetycznych, 13 fotografii kinetyków (wykonanych w technice stroboskopowej przez Dominikę Starz), fotografie dokumentalne oraz impresja filmowa Dawida Kozłowskiego inspirowana kinetykami pt.: „Mechaniczne lustro” - napisała o wystawie Joanna Gościej-Lewińska.
Prof. dr hab. Piotr Bożyk urodził się w 1944 roku w rodzinie artystów: ojciec Eugeniusz Bożyk artysta malarz i scenograf, matka Helena Papée-Bożyk artystka malarka i witrażystka, brat Jerzy Michał Bożyk kompozytor, piosenkarz, jazzman. Studiował na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom magisterski z wyróżnieniem uzyskał w Pracowni profesora Andrzeja Pawłowskiego w roku 1969. Studia podyplomowe w Kansas University, USA (stypendium Fulbright’a) 1969/70. Od 1970 roku związany z ASP w Krakowie, w 2005 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. W latach 2012-2016 był prorektorem ASP ds. współpracy z zagranicą. Utworzył i prowadził Pracownię Projektowania Konceptualnego. Prowadził zajęcia i wykłady w uczelniach w Polsce, Anglii, Belgii, Finlandii, Słowenii, Ukrainie, na Węgrzech. Zajmuje się projektowaniem produktów, wystaw oraz sztuką kinetyczną. Obiekty kinetyczne były wystawiane w Polsce, Niemczech, USA, Czechach, Słowacji, na Węgrzech, znajdują się w zbiorach stałych Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Galerii GAP Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Bibliotece Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz licznych kolekcjach prywatnych. W 2017 roku Senat Moholy-Nagy University of Art and Design w Budapeszcie nadał mu tytuł Doktora Honoris Causa. W 2017 roku otrzymał też nagrodę Ladislav Sutnar Prize od Wydziału Architektury i Sztuki Zachodnioczeskiego Uniwersytetu w Pilsen.
Wystawa czynna jest codziennie w godz. 9.00-20.00 do 20 sierpnia. Wstęp wolny.
(f)