Historyczny wagon doczepny typu ND znów wyjechał na nowohuckie tory
Dodane przez Administrator dnia 12/07/2019 21:58:32
Gdy oglądamy zdjęcia Nowej Huty z przeszłości możemy zauważyć, że ich nieodłącznym elementem są kursujące tramwaje. Były one podstawowym środkiem transportu m.in. dla mieszkańców budowanej dzielnicy Krakowa jak i pracowników Kombinatu. Tymi tramwajami, które jako pierwsze zaczęły kursować po nowohuckich torach były nowoczesne tramwaje typu N produkowane w Chorzowie i w Sanoku w Sanockiej Fabryce oraz wagony ND (wagon doczepny) z Sanoka.
Właśnie jeden z tych wagonów doczepnych o numerze 502 pochodzący z 1950 roku został wyremontowany przez krakowskiego przewoźnika. Można było go zobaczyć podczas specjalnej prezentacji 4 lipca na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta, przy ul. Ujastek 12. W prezentacji wziął udział przedstawiciel firmy Autosan, Marek Ruchlewicz, dyrektor handlu i marketingu. To właśnie w tej fabryce z Sanoka w przeszłości powstawały tramwaje typu N. Wagon ND o numerze 502 wykonał także krótki kurs z zajezdni do placu Centralnego, a następnie do Kopca Wandy. Po dojeździe do Kopca Wandy wszyscy uczestnicy wzięli udział w zrobieniu zdjęcia z pamiątkową tablicą informującą o oddaniu do ruchu historycznego wagonu.
Przypomnijmy, że w 1950 roku dostarczono do Krakowa dziewięć wagonów typu ND z Sanoka i były to zarazem ostatnie dla Krakowa wagony tramwajowe z tej fabryki, w której kupowano tramwaje przez pięćdziesiąt lat. Kolejne wagony ND dostarczane przez fabrykę w Chorzowie różniły się już od tych wyprodukowanych w Sanoku m.in. sposobem otwierania okien. Na przełomie lat 60. i 70. sanockie wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. Remont przyczepy ND nr 502 przywrócił jej pierwotne cechy zarówno nadwozia jak i podwozia.
Ponieważ MPK SA w Krakowie posiada kilka wagonów typu N, w dodatku z różnych okresów, prezentacja odnowionego ND z lat 50-tch XX wieku była także okazją do przypomnienia historii tych tramwajów. Na terenie zajezdni została także przygotowana specjalna wystawa zdjęć z czasów eksploatacji wagonów typu N, m.in. z obszaru Nowej Huty. Termin prezentacji też nie był przypadkowy, bo w tym roku obchodzimy jubileusz 70 lat Nowej Huty. Wyremontowany przez MPK SA wagon ND jest w zasadzie rówieśnikiem tej dzielnicy Krakowa.
(f)