Norwid świeci nowym blaskiem.
Dodane przez Administrator dnia 07/01/2016 19:22:43
Rok 2015 był dla O.K. im. C.K. Norwida wyjątkowy, Ośrodek obchodził bowiem jubileusz 60-lecia. Ten czas upłynął pod znakiem wielu ciekawych wydarzeń oraz projektów inwestycyjnych. Na jego zakończenie nowohucki "Norwid" nabrał nowego blasku. Odwiedzających Ośrodek Kultury im. C.K. Norwida na os. Górali 5 oraz widzów, mieszczącego się w tym samym budynku, kina Sfinks wita nowy neon. Cieszy oko i przypomina "stare dobre czasy" kiedy neony zdobiły wiele nowohuckich miejsc.

+ Skąd pomysł na neonową wizytówkę tego miejsca?

Anna Wiszniewska dyrektor Ośrodka Kultury im. C.K. Norwida: Nowa Huta, kiedy wracam pamięcią do lat 60-tych i siedemdziesiątych rozbłyskiwała neonami. Teraz, kiedy tyle mówi się o jej rewitalizacji, chcieliśmy się odnieść do tamtych czasów a okazją stał się jubileusz naszego Ośrodka. W 2015 roku Norwid obchodził 60 lecie działalności. Wymiana dotychczasowej reklamy świetlnej stała się konieczna ze względu na jej zły stan techniczny a przeprowadzany remont elewacji budynku Górali 5 stał się dodatkową motywacją do zmiany. W opinii prof. Zbigniewa Myczkowskiego z Politechniki Krakowskiej, który wraz z zespołem opracowuje projekt planu ochrony Parku Kulturowego Nowa Huta "krajobraz Nowej Huty bardzo ucierpiał w ostatnich latach i jednym z elementów, który mógłby przywrócić mu dawna świetność, byłby powrót do neonów reklamowych”. Podążając tym tropem, Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida jako gminna instytucja kultury pragnie dawać przykład innym organizacjom działającym na terenie Nowej Huty i dać impuls do stosowania reklam świetlnych w formie stylowych neonów, nawiązujących do charakterystycznej dla Nowej Huty lokalnej specyfiki, wpisując się w procesy już zachodzące (m.in. rekonstrukcja neonu Markizy, Kina Świt, nowy neon Muzeum Historycznego Miasta Krakowa).
+ Kto jest autorem neonu czy był wzorowany na neonach z dawnej epoki?
Anna Wiszniewska: Autorką projektu neonu jest Anna Gotfryd-Kolecka, zatrudniona w Ośrodku na stanowisku grafika, która podeszła do tematu z wielkim zaangażowaniem i tak długo cyzelowała projekt aż spełnił jej i nasze oczekiwania.
+ Ile kosztowała „nowa wizytówka” Norwida?
Anna Wiszniewska: Neon kosztował ok. 12 tys. złotych. Pieniądze wydatkowane na ten cel pochodziły z naszych środków, które otrzymaliśmy z Gminy Kraków na jubileusz Ośrodka. Chcieliśmy, żeby z jubileuszu pozostało coś trwałego dla dzielnicy, w której funkcjonujemy, stąd pomysł kolorowego neonu. Zastosowane liternictwo nawiązuje do pisma samego Cypriana Kamila Norwida, którego podpis „Norwid” stał się naszym logo.
+ + +
Neon ma w sobie jeszcze jedną „niespodziankę”, którą odkrywa Beata Waśko, zastępca dyrektora ds. programowych - Chciałbym zdradzić czytelnikom „Głosu” pewną ciekawostkę: otóż pierwszą linię neonu tworzą dwa osobne słowa: Norwid Sfinks. Napis ten ma podwójne znaczenie: pierwsze – oczywiste to takie, że w Ośrodku Kultury Norwida działa Kino Studyjne Sfinks. Drugie – ukryte: otóż Norwid napisał wiersz pt. Sfinks. I teraz ciekawostka: kino swoją nazwę otrzymało w czasach kiedy nasza instytucja nazywała się Zakładowym Domem Kultury Huty im. Lenina i nikomu o takim patronie jak Norwid nawet się nie śniło… Chichot historii? A może sam Norwid – Sztukmistrz maczał w tym palce?
(ał)


fot. autor