[2022.06.10] Forma zgłoszenia roszczenia z rękojmi
Dodane przez Administrator dnia 11/06/2022 16:38:17
Trzy tygodnie temu wysłałem do dewelopera (od którego kupiłem dom) e-mailem wezwanie do usunięcia wady budynku polegającej na niezgodnej ze sztuką obróbce dekarskiej i użyciu niewłaściwych materiałów (czego efektem było zalanie pokoju na piętrze oraz zagrzybienie i zapleśnienie ściany). W wezwaniu zażądałem usunięcia wady i naprawienia szkód. Do tej pory deweloper nie odpowiedział. Czy forma mailowa była odpowiednia? Czy powinienem jeszcze raz wysłać do niego zgłoszenie wady? Czy brak odpowiedzi dewelopera można potraktować jako uznanie mojego zgłoszenia?

Z przepisów prawa nie wynika, aby zgłoszenie wady w ramach rękojmi musiało mieć jakąś szczególną formę. Na przykład w uzasadnieniu wyroku z dnia 31 maja 2016 r. (sygn. akt I ACa 937/15) Sąd Apelacyjny w Krakowie podkreślił, iż „zgłoszenie wady nie wymaga żadnej szczególnej formy, zatem skuteczne jest zarówno zgłoszenie ustne, jak drogą telefoniczną i elektroniczną. Za dopuszczalne należy uznać też dokonanie zgłoszenia przez pełnomocnika czy posłańca, skoro ustawa nie wprowadza w tym zakresie żadnych ograniczeń”. Powyższe nie oznacza jednak, że wystarczy zadzwonić do dewelopera i po prostu zgłosić wadę – jeśli deweloper nie uzna zgłaszanego roszczenia albo po prostu się do niego odniesie, to na Panu będzie spoczywał ciężar wykazania, że wada została zgłoszona. Teoretycznie zatem forma zgłoszenia wady jest dowolna, lecz warto mieć dowód na tę okoliczność, który będzie można przedstawić w sądzie, w razie ewentualnego procesu sądowego. Wysłanie dodatkowego wezwania w formie pisma nie jest konieczne, ale nie zaszkodzi (jeśli już, to list polecony). Wobec braku odpowiedzi ze strony dewelopera wezwanego do usunięcia wady, to zgodnie z treścią art. 5615 Kodeksu cywilnego, „jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione”.
(sp)