[2022.01.07] Doręczenie korespondencji domownikowi
Dodane przez Administrator dnia 15/01/2022 09:28:42
W Kodeksie postępowania administracyjnego jest art. 43 dotyczący doręczenia korespondencji urzędowej za pokwitowaniem dorosłemu domownikowi. Z różnych powodów dogadałem się z listonoszem, żeby to on kwitował odbiór pism i zostawiał je w mojej skrzynce oddawczej. Wójt dowiedział się, że listonosz za moją zgodą kwituje odbiór pism i zastraszył go sądem. Czy listonosz za zgodą adresata ma prawo kwitować odbiór pism i zostawiać je w jego skrzynce odbiorczej? Czy urzędnik gminy miał prawo wnikać, jak dociera do mnie korespondencja?

Zgodnie z treścią art. 43 Kodeksu postępowania administracyjnego „w przypadku nieobecności adresata pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. O doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy zawiadamia się adresata, umieszczając zawiadomienie w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy to nie jest możliwe, w drzwiach mieszkania”. Wedle z kolei art. 46 par. 1 k.p.a. „odbierający pismo potwierdza doręczenie mu pisma swoim podpisem ze wskazaniem daty doręczenia”. W zgodnej opinii doręczenia wskazany w powyższym przepisie może mieć miejsce, gdy łącznie spełnione są następujące warunki: 1) adresat jest nieobecny w mieszkaniu w czasie doręczania pisma; 2) pismo zostało przyjęte za pokwitowaniem przez dorosłego domownika, sąsiada lub dozorcę; 3) osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi; 4) w razie gdy pismo zostało przyjęte przez sąsiada lub dozorcę, o doręczeniu pisma tym osobom umieszczono zawiadomienie w oddawczej skrzynce pocztowej lub na drzwiach mieszkania adresata. Choćby zatem z faktu, że listonosz nie jest domownikiem, można wnioskować, że „doręczenia” dokonywane w opisany przez Pana sposób nie wywołują skutku prawnego. Nadawca korespondencji urzędowej ma nie tylko prawo, ale i obowiązek zweryfikować, czy została ona odebrana, czy też nie (oraz ewentualnie kiedy i w jaki sposób). Takie ustalenie jest niezbędne do ustalenia biegu terminów administracyjnych koniecznych do podjęcia czynności zmierzających do rozpoznania sprawy i wydania rozstrzygnięcia.
(sp)