[2021.04.29] Umowa przez telefon?
Dodane przez Administrator dnia 08/05/2021 09:44:52
Jestem seniorką i ostatnio skorzystałam z możliwości przedłużenia umowy z jednym z opiekunów sieci komórkowej. Odbyło się to drogą telefoniczną, po uprzednim zapewnieniu mnie przez pracownika tej firmy, że moje comiesięczne opłaty za ten sam pakiet usług komunikacyjnych ulegną wzrostowi zaledwie o 5 zł. Kolejny raz zostałam oszukana przez sieć, ponieważ otrzymałam fakturę o 20 zł wyższą. Już nie pierwszy raz firma nie uznała mojej reklamacji, mimo że wszelkie kontakty z nią są nagrywane. Czy i gdzie mogę liczyć na pomoc w kontaktach z tym operatorem?

Zgodnie z treścią art. 56 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2460 z późn. zm.), „umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawiera się w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej”. Wedle art. 56 ust. 2a ww. ustawy „w przypadku umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranej z konsumentem ma on prawo dokonać wyboru formy zawarcia umowy spośród oferowanych przez dostawcę usług (…)”. Na podstawie art. 56a „Prawa telekomunikacyjnego”, „w przypadku gdy oświadczenia woli składane są w formie dokumentowej, dostawca usług utrwala i dostarcza abonentowi treść zaproponowanych i uzgodnionych warunków umowy oraz oświadczenie abonenta o związaniu się tymi warunkami na trwałym nośniku w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (…)”. Zgodnie z treścią art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 2014. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2460 z późn. zm.), „jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaleniem jej na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy”. Podsumowując, operator powinien przesłać Pani warunki umowy ustalone przez telefon na papierze lub trwałym nośniku, gdzie musiał być m.in. wyszczególniony całkowity koszt usługi – a Pani powinna te warunki potwierdzić, żeby w ogóle doszło do zawarcia umowy. Jeśli tak się nie stało, nie doszło do skutecznego zawarcia umowy i nie musi Pani płacić. Jeżeli jednak zawarła Pani umowę, to art. 27 ww. ustawy przewiduje w określonym terminie możliwość odstąpienia od niej – „Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny (…)”. Odstąpić od umowy w ww. terminie można bez podania przyczyny (tym bardziej zatem, jeżeli utrwalone warunki umowy okazały się odmienne niż te, które były uzgodnione telefonicznie). W przypadku, gdy 14-dniowy termin upłynął, a wysokość otrzymanej faktury jest niezgodna z treścią skutecznie zawartej i niekwestionowanej przez Panią umowy utrwalonej na papierze (lub innym nośniku), może Pani skierować sprawę do powiatowego rzecznika praw konsumentów. Samą fakturę może Pani zapłacić do niespornej wysokości, a co do reszty bronić się treścią zawartej umowy.
(sp)