[2020.11.13] ZALICZKA DO ZWROTU
Dodane przez Administrator dnia 13/11/2020 23:00:44
Pod koniec stycznia 2020 roku w biurze turystycznym dokonałem na kwiecień rezerwacji turnusu rehabilitacyjnego nad polskim morzem i wpłaciłam zaliczkę 400 zł. Warunkiem uczestnictwa było wpłacenie do dnia 13 marca pozostałej kwoty (3000 zł). W tym właśnie dniu poszedłem do biura turystycznego i oświadczyłem, że ponieważ jesteśmy (ja i żona) osobami po 70. i niepełnosprawnymi, to rezygnujemy z wyjazdu. Biuro odmówiło zwrotu zaliczki, ale po długich negocjacjach zwróciło mi jednak 200 złotych. Czy moje żądanie zwrotu zaliczki w pełnej wysokości jest uzasadnione?

Zgodnie z treścią art. 15k ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. O szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 568 z późn. zm.), który to przepis wszedł w życie w dniu 13 marca 2020 roku, „odstąpienie od umowy w trybie określonym w art. 47 ust. 4 ustawy z (…) 2017 r. o imprezach turystycznych (…), które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu”. W przypadku zatem, gdy w dniu 13 marca 2020 roku odstąpił Pan od umowy dotyczącej wyjazdu turystycznego z powodu koronawirusa (a nie doszło między Panem a organizatorem wyjazdu, z którym zawarła Pan umowę, do innych ustaleń), to ma Pan prawo żądać zwrotu całości wpłaconej zaliczki. Wedle wspomnianego wyżej uregulowania Pana roszczenie stanie się jednak wymagalne po upływie 180 dni od powiadomienia biura o odstąpieniu (czyli w tym wypadku 10 września 2020 roku).
(sp)