[2018.09.21] Karta gwarancyjna - czy jest konieczna?
Dodane przez Administrator dnia 29/09/2018 02:19:20
Kupiłem ostatnio kilka sprzętów elektronicznych, do których oprócz paragonu - na podstawie którego jest gwarancja - otrzymałem także kartę gwarancyjną. Sprzedawca poinformował mnie, że jeżeli będę chciał oddać sprzęt na naprawę gwarancyjną, muszę mieć i paragon, i tę kartę. Czy prawo faktycznie wymaga posiadania karty gwarancyjnej? Czy nie wystarczy sam dowód zakupu? Pytam, ponieważ do naprawy oddawałem dwa sprzęty i przy jednym serwis odmówił mi przyjęcia, bo nie miałem karty gwarancyjnej, a w drugim przypadku serwis w ogóle nie chciał widzieć karty.

Warunkiem powstania odpowiedzialności gwarancyjnej nie jest wydanie ani posiadanie dokumentu gwarancyjnego, co wynika z treści art. 577 par. 1 Kodeksu cywilnego, wedle którego "udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie". Oznacza to, że udzielenie gwarancji może zostać dokonane w dowolnej formie, nawet i ustnej. Powyższą interpretację potwierdza też brzmienie art. 5772 k.c., zgodnie z którym "uprawniony z gwarancji może żądać od gwaranta wydania oświadczenia gwarancyjnego utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku (dokument gwarancyjny)" - to oznacza, że dokument gwarancyjny (np. karta gwarancyjna) jest potwierdzeniem oświadczenia gwarancyjnego co do odpowiedzialności z tytułu istnienia gwarancji, która powstała już wcześniej (z chwilą zawarcia umowy). Dominujące dawniej poglądy uzależniające dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji od okazania dokumentu gwarancyjnego straciły na aktualności. Odrębną sprawą jest to, że utrwalenie warunków gwarancji na piśmie ułatwia kupującemu dochodzenie roszczeń z tego tytułu (w przeciwnym razie mogą powstać trudności z ustaleniem ich zakresu), zatem warto ubiegać się o ich pisemne potwierdzenie i je zachować. Zgodnie z treścią art. 5773 k.c., "sprzedawca wydaje kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną dokument gwarancyjny oraz sprawdza zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na rzeczy zabezpieczeń".
(sp)