[2018.04.14] Gwarancja i rękojmia na nowe mieszkanie
Dodane przez Administrator dnia 14/04/2018 20:59:06
Niedługo odbieram swoje pierwsze mieszkanie wybudowane przez dewelopera. Jak powinnam przygotować się, na co zwracać uwagę? A co robić, jeśli jakiejś wady nie zauważę?

Jeżeli czytelniczka obawia się, że mogłaby nie zauważyć usterek, to powinna zaprosić do odbioru drugą osobę, a może nawet fachowca oraz jeszcze raz przeczytać umowę oraz prospekt dewelopera, żeby wiedzieć czego wymagać. Gdyby zostały zauważone usterki, trzeba sporządzić protokół, w którym znajdzie się odpowiedni zapis, do którego deweloper ustosunkuje się w ciągu 14 dni i wskaże termin, kiedy wadę usunie. Wady, które ujawniają się w późniejszym czasie, będą możliwe do usunięcia w ramach rękojmi oraz gwarancji, wydawanej na określone elementy i na zapisany w niej okres oraz kto jest gwarantem. Skorzystać z gwarancji czy rękojmi – o tym decyduje nabywca lokalu. Rękojmia będzie chroniła nowe mieszkanie przez pięć lat. Upływ terminu liczy się od dnia ujawnienia wady, o czym trzeba zawiadomić sprzedawcę listem poleconym w ciągu miesiąca. Od 25 grudnia 2014 roku obowiązuje pięcioletnia rękojmia (wcześniej była trzyletnia). Wtedy weszła w życie nowelizująca w tym zakresie kodeks cywilny (art. 556) ustawa o prawach konsumenta. Z tytułu rękojmi deweloper odpowiada za usterki zmniejszające wartość i użyteczność lokalu, za brak właściwości, o których zapewniał w umowie, prospekcie informacyjnym, w folderach reklamowych, na stronie internetowej lub też które powinno mieć mieszkanie.
(sp)