[2014.08.29] Za dokumenty odpowiada zarząd
Dodane przez Administrator dnia 29/08/2014 11:53:46
Jak należy przechowywać dokumentację finansową wspólnoty po otrzymaniu absolutorium za rok sprawozdawczy po wymianie zarządu na całkowicie nowy, po zmianie księgowej i administratora oraz po złożeniu CIT-8 i zatwierdzeniu go przez urząd skarbowy? Kto i jak długo odpowiada za dokumentację sprawozdawczą: nowy czy stary zarząd? Czy nowy zarząd ma prawo wglądu do starych dokumentów, z którymi nie miał nic wspólnego?
Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2002 roku nr 76) zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu. Pozostałe dokumenty ewidencji księgowej przechowuje się, co najmniej przez okres: * księgi rachunkowe – 5 lat, * karty wynagrodzeń pracowników przez okres wymaganego dostępu do tych informacji, wynikających z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, * pozostałe dokumenty – 5 lat. Zasady przechowywania dokumentacji finansowej reguluje art. 71 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wynika z niego, że księgi rachunkowe oraz dowody księgowe i sprawozdania finansowe trzeba przechowywać w należyty sposób i chronić przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Za dokumenty odpowiada zarząd.
(sp)