[2014.04.03] Pozwolenie na instalację reklamy
Dodane przez Administrator dnia 03/04/2014 20:05:40
Nasza wspólnota chce wydzierżawić swoją działkę klientowi, który zamierza postawić na niej tablicę reklamową. Czy musimy występować o pozwolenie?

Według ustawy o drogach publicznych reklama to nośnik informacji wizualnej wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami. Natomiast według prawa budowlanego definicja zależy od rodzaju reklamy. Bez względu na to, jak prawo traktuje reklamę, przed jej zainstalowaniem właściciel terenu musi dokonać zgłoszenia lub uzyskać pozwolenie na budowę. Zgłoszenia w starostwie należy dokonać w przypadku billboardów i innych reklam montowanych na budynkach. Do wniosku i oświadczenia o tytule prawnym do dysponowania gruntem lub obiektem składanego staroście należy dołączyć rysunek określający wygląd oraz sposób montażu reklamy. Starosta w ciągu 30 dni może odrzucić wniosek. Jeżeli tego nie zrobi, można stawiać reklamę. Niektóre urządzenia reklamowe, a czasem i tablice, są traktowane przez prawo budowlane jak mała architektura. Dlatego potrzebne jest zgłoszenie. Na zainstalowanie reklam świetlnych usytuowanych poza obszarem zabudowanym należy uzyskać pozwolenie na budowę, podobnie jak w przypadku reklam instalowanych na zabytkach. Czasami trudno jest określić, które reklamy są trwale związane z gruntem, a które nie. W takich przypadkach rozstrzyga sąd. W wyroku z 1 marca 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że o tym, czy urządzenie reklamowe jest trwale związane z gruntem, nie decyduje sposób i metoda związania z gruntem ani technologia wykonania fundamentu i możliwości techniczne przeniesienia nośnika reklamowego w inne miejsce, tylko to, czy wielkość tego urządzenia, jego konstrukcja, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa wymagają takiego trwałego związania (sygn. II OSK 2558/10).
(sp)