[2011.11.10] Rada wspólnoty?
Dodane przez Administrator dnia 10/11/2011 19:30:21
Zarządcą naszej nieruchomości jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Nasza wspólnota nie ma zarządu, jest tylko rada wspólnoty, większość właścicieli jest w podeszłym wieku, nie potrafią oni w tej nowej rzeczywistości się odnaleźć, co skwapliwie wykorzystuje rada.

Każda wspólnota mieszkaniowa w nieruchomości liczącej co najmniej 8 lokali ma obowiązek wybrania swojego zarządu. Mówi o tym wyraźnie Ustawa o własności lokali w art. 20 ust. 1:
Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami nie wyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali (art. 21 ust. 1). Takich uprawnień nie ma rada wspólnoty. Oczywiście, właściciele lokali mogą uchwalić, że taki organ będzie występować w danej wspólnocie mieszkaniowej i wybrać członków rady. Organ ten może jednak istnieć obok zarządu wspólnoty, a nie zamiast niego. Liczebność rady, jej zakres działania, sposób wyboru, ew. kadencyjność, a także to, czy rada powinna być okresowo oceniania i czy powinna uzyskiwać absolutorium, określają w uchwale sami właściciele lokali - członkowie wspólnoty mieszkaniowej. Nie ma żadnych ogólnych przepisów regulujących tę sprawę, a zatem odpowiedź na pytanie o prawa i obowiązki rady wspólnoty można znaleźć jedynie w uchwałach lub innych dokumentach samej wspólnoty.
(sp)