[2011.08.05] Po raporcie bez zmian
Dodane przez Administrator dnia 05/08/2011 10:27:16
Po tygodniu od og³oszenia raportu ministra Millera na temat przyczyn smoleñskiej tragedii, nie ustaj± dyskusje i mno¿± siê komentarze, których przysporzy³a tak¿e arogancka odpowied¼ rosyjskiej komisji MAK. Jak by³o do przewidzenia, Rosjanie wyparli siê wszelkiej odpowiedzialno¶ci, nie¶mia³o sugerowanej przez polskich „ekspertów”. Równocze¶nie dymisja ministra Klicha tylko utwierdzi³a przekonanie ¶wiatowych mediów, ¿e winê ponosz± polscy lotnicy. Dlaczego akurat Klich ma zap³aciæ za blama¿ polskiego rz±du? Przecie¿ za zabezpieczenie wizyty polskiego Prezydenta, ca³ego dowództwa polskiej armii oraz kilkudziesiêciu przedstawicieli polskich instytucji i organizacji, odpowiada³ minister Miller, który jest zwierzchnikiem Biura Ochrony Rz±du (BOR). Przecie¿ za organizacjê wizyty odpowiada³ minister Arabski, a za jej przebieg na terenie obcego pañstwa – minister spraw zagranicznych Sikorski. Przynajmniej oni powinni zostaæ zdymisjonowani i to przed rokiem, zaraz po katastrofie. Warto te¿ dodaæ, ¿e za ich zaniedbania odpowiedzialno¶æ polityczn± ponosi premier Tusk.
Ani Miller, ani tym bardziej Rosjanie, nie przybli¿yli nas do wyja¶nienia przyczyn katastrofy. Nie dowiedzieli¶my siê niczego o kulisach rozdzielenia wizyt premiera i prezydenta w Katyniu 7 i 10 kwietnia zesz³ego roku, ani o przyczynach potraktowania wizyty Prezydenta RP i dowództwa Polskich Si³ Zbrojnych jako prywatnej wycieczki, która nie wymaga specjalnej ochrony. Dlaczego przed 10 kwietnia Rosjanie usunêli z lotniska urz±dzenia, które by³y tam 7 kwietnia? Dlaczego rosyjska wie¿a kontrolna (raczej barak) nie zamknê³a lotniska i podawa³a polskim pilotom fa³szywe dane. Z kim w Moskwie kontaktowali siê rosyjscy kontrolerzy lotu i kto kaza³ im doprowadziæ do l±dowania polskiego samolotu? Na te pytania nie odpowiadaj± ani Miller, ani Rosjanie.
Wed³ug danych og³oszonych w Bia³ej Ksiêdze, opublikowanej przez Prawo i Sprawiedliwo¶æ, a pochodz±cych z raportu Uniwersal Avionics Systems Corporation w Redmond w Stanach Zjednoczonych, katastrofa nast±pi³a 15 metrów nad ziemi±, 2 sekundy przed upadkiem samolotu i 150 metrów przed miejscem uderzenia w ziemiê, a jej przyczyn± by³o ca³kowite wy³±czenie systemu zasilania. Zablokowany zosta³ centralny komputer steruj±cy samolotem, a tak¿e urwa³y siê zapisy czarnych skrzynek. Co by³o przyczyn± wy³±czenia zasilania, skoro samolot posiada³ cztery generatory i nawet gdyby za³o¿yæ, ¿e który¶ z nich przesta³ dzia³aæ po uderzeniu skrzyd³a o drzewo, to powinny dzia³aæ jeszcze pozosta³e? Raport Millera tego nie wyja¶nia.
Nie wyja¶nia w³a¶ciwie niczego. Ale czego mo¿na siê by³o spodziewaæ, skoro do dzi¶ polska strona nie mia³a mo¿liwo¶ci zbadania wraku samolotu. Nikt te¿ nie wyt³umaczy³, dlaczego po katastrofie Rosjanie wyciêli drzewa, o które rzekomo zahacza³ polski samolot? A dlaczego polskie w³adze do dzi¶ odmawiaj± rodzinom ofiar zgody na ekshumacje i rzetelne sekcje zw³ok? Takie badanie mog³oby ostatecznie wyja¶niæ, czy w samolocie nie dosz³o do wybuchu.
W±tpliwo¶ci i podejrzeñ po raporcie Millera jest tyle samo, co by³o przed jego og³oszeniem. Nic dziwnego, ¿e Tusk zwleka³ tak d³ugo. Zdecydowa³ siê jednak og³osiæ go przed wyborami, maj±c nadziejê, ¿e oszuka w ten sposób opiniê publiczn±. To mu siê nie uda³o. Nie pomo¿e odwo³anie Klicha, ani dymisje w wojsku. Nadal oczekujemy wyja¶nienia przyczyn tragedii i poci±gniêcia wszystkich winnych do odpowiedzialno¶ci.
Ryszard Terlecki