Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.03.29] Na ryby...
· [2024.03.29] ¦wiêtuj...
· Na niedzielê 31 marc...
· [2024.03.29] ¦wi±tec...
· [2024.03.22] Wiosenn...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Nowa Huta sportowo, fotograficznie i... parkowo.
60 rocznica powstania Nowej Huty obfituje w ró¿norakie wydarzenia - nie tylko kulturalne, ale i sportowe. Ich gar¶æ odnotowuje 175 wydanie Nowohuckiej Kroniki Filmowej.
Szko³a Podstawowa nr 87 w Nowej Hucie od lat znana jest ze swoich doskona³ych wyników sportowych w pi³ce siatkowej. Tutaj kszta³cili siê zawodnicy zdobywaj±cy tytu³y mistrza Polski w barwach Hutnika Kraków. Teraz placówka ta zosta³a wzbogacona w znakomity obiekt – halê sportow±. Oficjalnego otwarcia dokona³ prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, co równie¿ wi±za³o siê z rozpoczêciem miêdzynarodowego turnieju w siatkówce z okazji 60.lecia powstania Nowej Huty.
W tych dniach ma tak¿e miejsce otwarcie wystawy plakatu i fotografii „Od opozycji do wolno¶ci”, która pokazuje kluczowe wydarzenia roku 1989, a wiêc m.in. obrady Okr±g³ego Sto³u i wybory 4 czerwca. S± tam równie¿ zdjêcia pokazuj±ce dzia³alno¶æ opozycyjn± w Polsce od lat 70. Wystawa ma miejsce w siedzibie przysz³ego Muzeum PRL-u, a wiêc w zabytkowym budynku Kina ¦wiatowid. Uroczystemu otwarciu bêdzie towarzyszyæ kamera Kroniki.
Na koniec realizatorzy proponuj± wizytê w prawdziwej perle architektury krajobrazu. O¶rodek Kultury im. C.K. Norwida przygotowa³ kolejn± z cyklu monografii przedstawiaj±cych krakowskie parki – tym razem dotycz±c± wspania³ego parku w £uczanowicach. Na promocjê tej publikacji przyby³a ostatnia z rodu Mycielskich, by³ych w³a¶cicieli dworu w £uczanowicach, hrabina El¿bieta Mycielska-Dowgia³³o, która z wdziêkiem i sentymentem snu³a wspomnienia ze swego dzieciñstwa. Autor Zygmunt Kiszka natomiast oprowadzi³ wszystkich po parku, dostarczaj±c cennych informacji zwi±zanych z tym miejscem i jego histori±.
Do ogl±dania 175 wydania Nowohuckiej Kroniki Filmowej zapraszamy przed ka¿dym seansem w Kinie Studyjnym „Sfinks” od pi±tku 5 czerwca oraz na antenie TVP Kraków w poniedzia³ek 8 czerwca i wtorek 9 czerwca. Serdecznie zapraszamy.
(as)
Nowohucianie na wielkim formacie
Cykl fotografii „Nowohucianie” autorstwa Grzegorza Ziemiañskiego doczeka³ siê pierwszej powa¿nej wystawy. Ponad 50 zdjêæ portretowych znanych mieszkañców naszej dzielnicy ogl±daæ bêdzie mo¿na ju¿ od jutra w Centrum Rozwoju Com-Com Zone. Wernisa¿ wystawy „Nowohucianie”, odby³ siê 5 czerwca o godz.18.00. Wielkoformatowe portrety wykonane przez Grzegorza Ziemiañskiego zawisn± na ¶cianie Centrum Rozwoju Com-Com Zone na ul. Ptaszyckiego. Dzi¶ rozmawiamy z autorem fotografii.

+ Kiedy pojawi³ siê pomys³ fotografowanie Nowohucian? Kto by³ pierwszym sfotografowanym?
Grzegorz Ziemiañski
: W sumie nie by³o jakiej¶ konkretnej daty. My¶l pojawi³a siê  sama ... byæ mo¿e po pierwszym portrecie który nie by³ wówczas jeszcze wykonany z zamys³em ca³ego cyklu. Pierwszym portretowanym by³ Maciek Twaróg, z którym  wspó³tworzy³em portal Nowa Huta Non Stop! Kiedy  powsta³o to zdjêcie pomy¶la³em, ¿e ja  przecie¿ znam kilku znanych Nowohucian i mam do nich numery  telefonów. Zacz±³em wiêc dzwoniæ i opowiadaæ o projekcie pytaj±c czy nie  zgodziliby siê na zdjêcia.
+ Czy zdarzy³o siê ¿e kto¶ ci odmówi³?
Grzegorz Ziemiañski: Nie by³o jednoznacznej odmowy ale mo¿na powiedzieæ by³o pewne 
"oci±ganie siê", które ostatecznie doprowadzi³o do ca³kowitej  niemo¿no¶ci wykonania zdjêcia. Osob± któr± mi±³em sportretowaæ i  nawet po to jechaæ do Warszawy, by³ pan Józef Szajna. By³em ju¿ na  etapie, na którym uda³o mi siê nawi±zaæ z nim kontakt z polecenia kogo¶  znajomego. Czyli ju¿ prowadzi³em z nim pewne rozmowy, ale niestety  on "nie by³ przekonany" i zwleka³. Wkrótce potem zmar³.
Chcia³bym te¿ opowiedzieæ o sytuacji niezwykle sympatycznej.  Zwi±zana jest ona z innym nowohuckim VIPem, a mianowicie pani± Lidi±  Jazgar. Zadzwoni³em do niej zupe³nie nie maj±c ¿adnego polecenia od  kogokolwiek. Nawet nie wiem czy ona mnie w ogóle kojarzy³a.  Przedstawi³em siê grzecznie, ¿e jestem fotografem... ¿e Nowa Huta...  ¿e osoby znane i ¿e w domu! Pani Lidia pos³ucha³a mnie chwile o co¶ jeszcze zapyta³a ... a w kilka dni  pó¼niej wykona³em jej portret. Teraz w trakcie ka¿dego jej koncertu  na którym jestem mogê liczyæ z jej strony na malutk± chwilkê kiedy  podczas wystêpu spojrzy tylko w mój aparat, a po koncercie zamieniamy  cieple s³owo.
+ Czym jest dla ciebie fotografia portretowa? Czy znaj±c cz³owieka  próbujesz pokazaæ poprzez swoje dzie³o jego naturê?
Grzegorz Ziemiañski: Pokazanie natury cz³owieka poprzez zdjêcie oczywi¶cie by³oby czym¶  wspania³ym ale nie sadze abym na tyle zna³ osoby portretowane aby  pokusiæ siê o rozpoznanie ich charakterów. Mogê jedynie skromnie  powiedzieæ ¿e staram siê aby moje fotografie nie by³y zwyk³ymi  "mordochwytami" jakie ka¿dy mo¿e dostaæ id±c do pierwszego lepszego  punktu fotograficznego, gdzie mi³y pan z aparatem poprosi o u¶miech.  Sam by³em przez pewien okres mojego ¿ycia takim panem z punktu  fotograficznego i "klepa³em" dziesi±tki takich mordochwytów dziennie: „proszê siê wyprostowaæ, proszê  popatrzeæ tu, uwaga... cyk!”
+ Czy traktujesz modela jak tworzywo czy jak istotê, czy narzucasz mu  minê, pozê?
Grzegorz Ziemiañski
: W tym projekcie stara³em siê niczego nie narzucaæ. Mówi³em tylko ¿e  przyjdê, ¿e wybiorê jakie¶ t³o z mieszkania i ze mo¿na do zdjêcia  siedzieæ choæ nie trzeba. Potem ju¿ siê dzia³a "wola Boska". Z  niektórymi Nowohucianami wykonywali¶my portrety w mieszkaniach  dok³adnie takich jak je zasta³em w danym momencie -wysprz±tanych lub nie. Z niektórymi wrêcz aran¿owali¶my przestrzeñ portretow± gdy¿ oni  mieli swoje sugestie a ja ca³y czas mia³em w pamiêci, ¿e dane  rekwizyty powinny pasowaæ do osoby portretowanej.
+ Kto wybiera ostateczne ujêcie? Ty czy fotografowany?
Grzegorz Ziemiañski: Wybór zdjêcia, które ostatecznie bêdzie prezentowane to moja decyzja.
+ Dziêkujê za rozmowê, a w imieniu Grzegorza Ziemiañskiego serdecznie zapraszam na wystawê, któr± ogl±daæ bêdzie mo¿na prawdopodobnie do koñca obchodów Jubileuszu, czyli do koñca roku 2009.
Póki wiosna przychodzi, odchodzi i wraca...
Maj w Nowej Hucie to, jak co roku czas muzyki i poezji. Dzieje siê tak za spraw± Nowohuckiej Wiosny Muzycznej, Festiwalu organizowanego od czternastu ju¿ lat przez O¶rodek Kultury im. C. K. Norwida i Zespó³ Pañstwowych Szkó³ Muzycznych im. M. Kar³owicza, a od trzech lat we wspó³pracy z M³odzie¿owym Domem Kultury im. J. Korczaka.
Na przestrzeni tych lat widaæ, jak organizatorzy tego wydarzenia z wielk± staranno¶ci± dbaj± o jego program i artystyczny wyraz. G³ównym za³o¿eniem programowym jest prezentacja dorobku muzycznych ¶rodowisk Nowej Huty, ze szczególnym uwzglêdnieniem twórczo¶ci m³odych adeptów sztuki, st±d siê wywodz±cych. Nowohucka Wiosna Muzyczna ³±czy ró¿norakie tradycje muzyczne, gatunki, ale i pokolenia wybitnych artystów, którzy przybywaj± specjalnie na zaproszenie organizatorów. Spiritus movens, osob± czuwaj±c± nad uk³adem programu festiwalu, nadaniem mu w³a¶ciwego ducha i artystycznego kszta³tu, jak równie¿ dbaj±c± o jego sprawn± realizacjê jest niezmiennie od czternastu lat Wies³awa Wykurz, zastêpca Dyrektora d.s. Programowych O¶rodka Kultury im. C. K. Norwida, która czyni to wraz z oddanym zespo³em oraz wspó³pracuj±cymi instytucjami.
Tegoroczny program XIV Nowohuckiej Wiosny Muzycznej zaskoczy³ publiczno¶æ ró¿norodno¶ci± imprez i prezentowanymi gatunkami muzycznymi. Nie zabrak³o dzie³ wielkich klasyków – Bacha, Mozarta czy Beethovena, w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej podczas inauguracji Festiwalu oraz Orkiestry Krakowskiej M³odej Filharmonii na jego zakoñczenie. Zmys³owe tanga Astora Piazzolli zabrzmia³y w znakomitym wydaniu klarnecisty Szymona Klimy i gitarzysty Rocha Modrzejewskiego podczas koncertu, który odby³ siê w klimatycznym Piec-Arcie, w sercu Starego Krakowa. Ogród Botaniczny UJ rozbrzmiewa³ rytmami folkowymi w wykonaniu zespo³u £adni Ludzie z MDK im. J. Korczaka oraz grupy wokalnej Canto z MDK Fort 49 „Krzes³awice”. Nastrojowe, klimatyczne d¼wiêki w wykonaniu zespo³u Airis Quartet wype³ni³y M³odzie¿owy Dom Kultury im. J. Korczaka. Mi³o¶nicy „mocniejszego brzmienia” mogli pos³uchaæ progresywnego rock’a i funky podczas koncertu „Rock NH” z udzia³em zespo³ów Dr Zoydbergh, Citzen Woman There i Ventura, na scenie „Stolarnia” Teatru Ludowego.
Tegoroczny Festiwal to wydarzenie nie tylko czysto muzyczne, ale równie¿ koncerty bêd±ce syntez± sztuk. Z szerokim zainteresowaniem publiczno¶ci spotka³ siê spektakl poetycko-muzyczny „Z ob³oków na ziemiê” do poezji ks. Jana Twardowskiego, Jana Paw³a II oraz Boles³awa Le¶miana, w wykonaniu Dariusza Gnatowskiego oraz zespo³u muzycznego, w sk³adzie: Marek Stryszowski - saksofony, ¶piew, Cezary Chmiel - instrumenty klawiszowe, Krzysztof Bodzoñ - kontrabas elektryczny. Nastrojowa poezja doskonale harmonizowa³a tu z wnêtrzem zabytkowego, XV-to wiecznego Ko¶cio³a ¶w. Bart³omieja, bêd±cego jednym z najcenniejszych zabytków architektury drewnianej w Polsce. Ciekawym wydarzeniem, integruj±cym muzykê i plastykê by³ tak¿e wernisa¿ rze¼by Ernesta Ogórka „Prze-Twory” z koncertem i wizualizacj± w wykonaniu formacji Projekt Novum (chill-out), w Klubie Ku¼nia O¶rodka Kultury im. C. K. Norwida.
Na uwagê zas³uguje nie tylko fakt zaproszenia do udzia³u w Festiwalu znakomitych wykonawców oraz przekrojowe zestawienie w programie ró¿nych gatunków muzycznych, lecz tak¿e staranny dobór koresponduj±cych z nimi miejsc. Wiêkszo¶æ koncertów odbywa³a siê na terenie Nowej Huty (m.in. w bazylice OO. Cystersów w Mogile, Teatrze Ludowym, Klubie Ku¼nia, MDK im. J. Korczaka), lecz na muzycznej mapie Festiwalu znalaz³a siê tak¿e Sala Fontany Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, gdzie wielki aplauz publiczno¶ci wzbudzi³ koncert muzyki kameralnej w wykonaniu Piotra Marciaka - skrzypce oraz Rocha Modrzejewskiego - gitara.
Powodzenie tak du¿ego wydarzenia muzycznego, jakim jest trwaj±cy dwa tygodnie Festiwal, w du¿ej mierze zale¿y od tego, w jakim stylu siê on rozpocznie i zamknie. A XIV Nowohucka Wiosna Muzyczna zosta³a zainaugurowana i zakoñczona w stylu znakomitym. Koncert inauguracyjny Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, zgromadzi³ nadkomplet s³uchaczy, który szczelnie wype³ni³ zabytkowe wnêtrza bazyliki OO. Cystersów w Mogile. Zespó³ po raz kolejny udowodni³, ¿e doskonale odnajduje siê nie tylko w utworach symfonicznych, lecz w tak¿e w wymagaj±cych niezmiernej czujno¶ci i precyzji (zw³aszcza w obiektach sakralnych, o trudnej akustyce) dzie³ach kameralnych Mozarta, Dvoøáka i Czajkowskiego. W roli koncertmistrza i dyrygenta wyst±pi³a niezwykle utalentowana, charyzmatyczna skrzypaczka Maria O³dak, koncert poprowadzi³a Anna Koz³owska.
Warto podkre¶liæ, ¿e Organizatorzy XIV Nowohuckiej Wiosny Muzycznej zadbali o wyrazist±, ramow± konstrukcjê ca³ego programu Festiwalu. Ci±g muzycznych wydarzeñ rozpocz±³ koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, pó¼niej nast±pi³ cykl koncertów bardziej kameralnych, by na koniec powróciæ do idei koncertu z udzia³em orkiestry. I tu nale¿y wyraziæ uznanie dla Orkiestry Symfonicznej Krakowskiej M³odej Filharmonii, pod dyrekcj± Tomasza Chmiela, która swoim wystêpem w sk³adzie smyczkowym, u¶wietni³a przedostatni koncert XIV Nowohuckiej Wiosny Muzycznej, prowadzony przez Katarzynê S³otê-Marciniec. M³odzi, znakomicie zapowiadaj±cy siê muzycy – uczniowie Zespo³u Szkó³ Muzycznych im. M. Kar³owicza - postawili sobie wysok± poprzeczkê, wykonania podczas jednego wieczoru wszystkich koncertów skrzypcowych, w tym koncertu podwójnego oraz koncertu na obój i skrzypce, J. S. Bacha. Zadaniu temu – trudnemu w realizacji nawet dla zawodowej orkiestry – m³odzi adepci sztuki sprostali w sposób godny najwy¿szego podziwu. Soli¶ci – Monika Worek, Anna Muzyk, Teresa Grynia, Katarzyna Jawor, Wiktor Modrzejewski oraz Marcin Starowicz – wykazali siê niezwyk³± dba³o¶ci± o brzmienie, muzykalno¶ci± i wirtuozeri±, za¶ cz³onkowie orkiestry umiejêtno¶ci± zespo³owego zgrania i trafnego oddania ducha muzyki barokowej. W krótkim wywiadzie z dyrygentem zespo³u, Tomaszem Chmielem, zapyta³am o powodzenie wspó³pracy z Orkiestr± Symfoniczn± Krakowskiej M³odej Filharmonii.
+ Sk±d wzi±³ siê pomys³ zaprezentowania a¿ czterech koncertów skrzypcowych J. S. Bacha, w tym 2 solowych, koncertu podwójnego oraz na koncertu na obój i skrzypce, podczas tegorocznego Festiwalu XIV Nowohuckiej Wiosny Muzycznej? By³o to zapewne nie lada wyzwanie dla m³odych adeptów sztuki?
Tomasz Chmiel: Uwa¿am, ¿e orkiestra Krakowskiej M³odej Filharmonii, posiadaj±ca olbrzymi potencja³ mo¿liwo¶ci, powinna graæ utwory bêd±ce w repertuarze orkiestr zawodowych. Staram siê tak dobieraæ program, aby ka¿dy nasz koncert by³ interesuj±cym wydarzeniem muzycznym tak dla orkiestry, jak i s³uchaczy. Do zaprezentowania w³a¶nie takiego repertuaru, jak podczas XIV Nowohuckiej Wiosny Muzycznej przymierza³em siê od dawna, a mog³em go zrealizowaæ dziêki – moim zdaniem - znakomitym solistom.
+ Jako dyrygent, posiada Pan do¶wiadczenie w pracy zarówno z zawodowymi orkiestrami, jak i z m³odymi muzykami, którzy tworz± zespó³ Krakowskiej M³odej Filharmonii. Jakie s± istotne ró¿nice w podej¶ciu do pracy z profesjonalnymi muzykami a miedzy m³odymi, kszta³c±cymi siê jeszcze osobami?
T. Ch.: Chcê podkre¶liæ, ¿e przede wszystkim czujê siê dyrygentem. Praca z orkiestrami zawodowymi niesie z sob± cenne do¶wiadczenia. Przenoszenie ich na grunt pracy z Krakowsk± M³od± Filharmoni± wydaje siê wiêc naturalne. Dlatego te¿ mój styl pracy z m³odzie¿± tylko w niewielkim stopniu odbiega od sposobu, z jakim pracujê z zawodowcami. Poza tym nasza orkiestra szkolna gra tak dobrze, ¿e zapominam czasem, i¿ s± to uczniowie szko³y ¶redniej.
+ Z Orkiestr± Krakowskiej M³odej Filharmonii wspó³pracuje Pan od 10 lat. Które wydarzenia artystyczne, w jakich zespó³ uczestniczy³ uwa¿a Pan za najwiêkszy sukces?
T. Ch.: Wiele koncertów zapad³o mi w pamiêci, poniewa¿ by³y g³êbokim prze¿yciem artystycznym. Je¶li jednak wymieniæ najwiêksze wydarzenie – niew±tpliwie by³ to koncert zagrany w Filharmonii Krakowskiej z okazji 100-lecia ¶mierci patrona naszej szko³y, z udzia³em znakomitego skrzypka Konstantego Andrzeja Kulki.
+ Czy jest co¶, czego Panu brakuje w pracy z KMF, co chcia³by Pan zmieniæ?
T. Ch.
: Jedyn± rzecz±, której mi brakuje w ogóle w ¿yciu to czas. W codziennej pracy brakuje mi czasu na tak± normaln± rozmowê z moimi muzykami, nawet na to ¿eby powiedzieæ jak bardzo ich lubiê. Bardzo sobie ceniê bezpo¶redni kontakt z lud¼mi i pod tym wzglêdem odczuwam olbrzymi niedosyt.
+ Dziêkujê za rozmowê i ¿yczê wielu sukcesów artystycznych oraz wiêcej czasu – dla siebie i ludzi.
+ + +
Cykl festiwalowych imprez zamkn±³ recital Stanis³awa Soyki, który wraz z kwintetem muzyków „zahipnotyzowa³” publiczno¶æ zgromadzon± w Teatrze Ludowym mieszank± upoetycznionego, esencjonalnego jazzu. Atmosfera, która towarzyszy³a temu wydarzeniu by³a wprost niezwyk³a. Ten charyzmatyczny kompozytor, pianista, skrzypek, gitarzysta i poeta w jednej osobie – s³owem cz³owiek renesansu, „wci±gn±³” w swój magiczny ¶wiat d¼wiêków t³um s³uchaczy, który wtórowa³ arty¶cie w s³owach piosenki Absolutnie nic, tworz±c zaimprowizowany, ekspresyjny chórek. Znamienn± cech± twórczo¶ci Stanis³awa Soyki, który w tym roku obchodzi trzydziestolecie pracy artystycznej jest z pewno¶ci± wielka dba³o¶æ o dobór tekstów dla swoich utworów. Siêga On do liryki Szymborskiej, Mi³osza, Herberta, Shakespeare’a, Okud¿awy, Jana Paw³a II oraz tekstów w³asnych. W po³±czeniu z wra¿liwo¶ci± na d¼wiêki przynosi to efekt w postaci esencjonalnych, g³êbokich kompozycji, które przenikaj± do wnêtrza s³uchaczy, tak jak to mia³o miejsce podczas fina³owego koncertu Festiwalu, który zapewne publiczno¶æ zapamiêta na d³u¿ej.
Ogromne przedsiêwziêcie, jakim by³a XIV Nowohucka Wiosna Muzyczna, odbywaj±ca siê w ramach programu obchodów Jubileuszu 60-lecia Nowej Huty, nie mog³aby siê odbyæ bez wsparcia i ¿yczliwo¶ci partnerów, sponsorów oraz przyjació³ Festiwalu, którym nale¿± siê wyrazy wdziêczno¶ci. Byli nimi, m.in. partnerzy: MDK Fort 49 „Krzes³awice”, Stowarzyszenie Korbo Turbina, Teatr Ludowy, parafia ¶w. Bart³omieja, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Ogród Botaniczny UJ i sponsorzy: Gmina Miasta Krakowa i Rada Dzielnicy XVIII, Deutsche Bank PBC S.A., Krakowski Holding Komunalny S.A., Filmotechnika, Hotel „Krakus” oraz nowohucka kwiaciarnia „Kalina”. XIV Nowohucka Wiosna Muzyczna ju¿ za nami. W oczekiwaniu na nastêpn±, znów mo¿na zanuciæ za Stanis³awem Soyk±:
Póki wiosna przychodzi, odchodzi i wraca
To wystarczy mi
Póki ka¿dy wysi³ek w mi³o¶æ siê obraca
Sen na jawie mi siê ¶ni...


Anna Koz³owska
30 rocznica wizyty Jana Paw³a II w Nowej Hucie
9 czerwca 1979 - 9 czerwca 2009
30 rocznica wizyty Jana Paw³a II w Nowej Hucie

9 czerwca br. minie dok³adnie 30 lat, gdy w trakcie swojej pierwszej pielgrzymki do Polski, Now± Hutê odwiedzi³ Jan Pawe³ II.
Tego dnia przyby³ do Sanktuarium Krzy¿a ¦wiêtego w Mogile. Wyg³osi³ wówczas jedn± z najwa¿niejszych dla mieszkañców Nowej Huty homilii. Zarysowa³ odmienn± od obowi±zuj±cej propagandy historiê tej dzielnicy, przedstawiaj±c j± jako spo³eczn± przestrzeñ ludzi przywi±zanych do tradycji ojców i wiary. Mówi³ o dwóch krzy¿ach – tym starym, mogilskim, i tym nowym – postawionym u pocz±tków Nowej Huty, którego mieszkañcy bronili w kwietniu 1960 roku. Mówi³ wreszcie, ¿e Now± Hutê budowa³ razem z nami „na fundamencie Chrystusowego krzy¿a”. Drugim wa¿nym w±tkiem papieskiej homilii by³o podkre¶lenie godno¶ci ludzkiej pracy. A mia³o to szczególn± wymowê w³a¶nie tutaj, w mie¶cie hutników.
Po 30 latach od tamtej pamiêtnej wizyty Ojcowie Cystersi zapraszaj± do swojej bazyliki w Mogile na uroczysto¶ci jubileuszowe. We wtorek 9 czerwca br. o godz. 18.00 zostanie tam odprawiona koncelebrowana Msza ¶w. przez kap³anów parafii nowohuckich pod przewodnictwem ojca opata Piotra Chojnackiego. Okoliczno¶ciowe kazanie wyg³osi ks. pra³at Stanis³aw Podziorny, proboszcz parafii ¶w. Józefa na os. Kalinowym. Po Mszy ¶w. odbêdzie siê okoliczno¶ciowy koncert w wykonaniu Chóru i Orkiestry Kameralnej Bazyliki OO. Cystersów w Mogile. Wyst±pi± równie¿ „Promyki Krakowa” oraz solistka Liliana Pociecha. Koncert bêdzie przeplatany pokazem multimedialnym z wizyty Jana Paw³a II w Mogile.
Po uroczysto¶ci odbêdzie siê promocja albumu „Nowa Huta – nowa ewangelizacja. Jan Pawe³ II w Mogile”. Na ksi±¿kê sk³adaj± siê niepublikowane dot±d zdjêcia z pobytu Ojca ¦wiêtego w Mogile wykonane przez w³oskiego fotografika Giuseppe Feliciego, a tak¿e nieznane dot±d zdjêcia Adama Gryczyñskiego, Andrzeja Kalinowskiego, Andrzeja Jacka Stolarczyka, Andrzeja Wró­bla, Jana Zycha, o. Piusa Filipka OCist. i o. Bernarda Koprowskiego OCist.
(f)



Ok³adka albumu „Nowa Huta – nowa ewangelizacja. Jan Pawe³ II w Mogile"
Nowa Huta. Dlaczego nie ?!
Rosaura, Gertruda… czyli DOROTA POMYKA£A
W pamiêci mam taki mini spektakl muzyczny z udzia³em Doroty Pomyka³y. Partnerowa³a wtedy Marcie Stebnickiej, Marianowi Cebulskiemu i Julianowi Jabczyñskiemu. By³o to w 1974 roku i by³ to jej absolutny debiut. Nic dziwnego, ¿e zdecydowa³a siê na zdawanie do krakowskiej PWST. Dosta³a siê i studiowa³a m.in. z Janem Korwinem – Kochanowskim, artyst±, którego zainteresowania sz³y w kierunku polskich poetów s³owa.
Pierwsz± prac± Pomyka³y w Starym Teatrze by³ wystêp w spektaklu o Janie Kochanowskim przygotowanym przez Korwina. W szkole zdobywa³a wiedzê od takich mistrzów jak: Izabela Olszewska, czy Kazimierz Braun. Bra³a udzia³ w ich przedstawieniach dyplomowych w Skizie Zapolskiej i Kartotece Ró¿ewicza.
Po studiach pracowa³a w kilku teatrach poza Krakowem m.in. w £odzi i Poznaniu. W Krakowie by³a aktork± Teatru Bagatela. Ale jej wielka kariera teatralna zaczê³a siê w Starym Teatrze. Z t± scen± jest zwi±zana do dzi¶. Niezwyk³ym do¶wiadczeniem aktorskim by³o spotkanie artystki z re¿yserem Jerzym Jarockim. Spektakl ¯ycie jest snem by³ popisem kunsztu aktorskiego Globisza i Pomyka³y. Aktorka na scenie Modrzejewskiej wystêpowa³a jeszcze m.in. u Andrzeja Wajdy graj±c Gertrudê w Hamlecie czwartej jego wersji. Inaczej za¶, ale ciep³o, wspomina kontakt z najwiêkszym polskim aktorem Tadeuszem £omnickim, który przysposobi³ w Krakowie Dwóch Panów z Werony Szekspira. Pomyka³a zagra³a tak¿e wiele znacz±cych ról w teatrze telewizji oraz w filmie. Pamiêtamy j± z obrazu W. Solarza Ojciec Królowej, czy z dramatu psychologicznego Chce mi siê wyæ.
Dorota Pomyka³a by³a równie¿ zwi±zana z Piwnic± pod Baranami, mia³a tam swoje znakomite recitale piosenkarskie. Artystka stworzy³a, tak na scenie teatralnej, jak i kabaretowej swój w³asny styl. Nale¿y do najwybitniejszych aktorek swojego pokolenia. Debiutowa³a dok³adnie 30 lat temu. Bardzo niespokojna, niezwyk³a, twórcza natura, ka¿e jej podejmowaæ nowe wyzwania. Ma³o kto wie, ¿e Pomyka³a prowadzi szkolê aktorsk±. Ja nie zapomnê mojej tzw. wspó³pracy z t± aktork±. Przygotowywa³em ksi±¿kê o Piotrze Fronczewskim. By³ rok 1995. Poprosi³em j± o wypowied¼ o tym aktorze. To jeden z jej mistrzów, choæ niewiele starszy. - Nie wygranych zdjêæ do Ordonki przeboleæ nie mog³am, wcale nie ze wzglêdu na bohaterkê, ale w³a¶nie na osobê pana Piotra – wyzna³a.
Dorotê Pomyka³ê bêdziemy go¶ciæ w ramach cyklu Portrety ludzi teatru, filmu, estrady 5 czerwca w O¶rodku Kultury im. C. K. Norwida godz. 18 00. (os. Górali 4). Serdecznie zapraszamy.
DDOM.

W czwartek, 4 czerwca br. otwarta zostanie wystawa plenerowa "Moja Nowa Huta. 1949-2009"
W najbli¿szy czwartek, 4 czerwca br. o godz. 12.00 w Parku Ratuszowym przy al. Ró¿ otwarta zostanie wystawa plenerowa „Moja Nowa Huta. 1949-2009. Wystawa jubileuszowa". Jest to druga czê¶æ wystawy jubileuszowej "Moja Nowa Huta. 1949-2009", eksponowanej od 25 lutego w Oddziale "Dzieje Nowej Huty" Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.
Wystawa plenerowa „Moja Nowa Huta. 1949-2009” to w istocie rodzinny album nowohucianina koñcz±cego w³a¶nie 60 lat. Ekspozycja dzieli siê na cztery czê¶ci, odpowiadaj±ce etapom ¿ycia cz³owieka: dzieciñstwu, m³odo¶ci, ¿yciu dojrza³emu oraz staro¶ci. Z³o¿y siê na ni± 60 fotografii, które bêd± nastêpowaæ po sobie w porz±dku chronologicznym (od narodzin po staro¶æ). W ramach ka¿dej zamkniêtej czê¶ci zaprezentujemy wa¿ne wydarzenia z prywatnego ¿ycia mieszkañców Nowej Huty, miêdzy innymi: narodziny, zabawy, przedszkole, szko³ê, maturê - wej¶cie w doros³o¶æ, ¶lub i za³o¿enie rodziny, pracê zawodow±, wypoczynek, ¿ycie na emeryturze, uroczysto¶ci rodzinne. Czê¶æ fotografii uzupe³niona zostanie krótkimi wspomnieniami mieszkañców Nowej Huty oraz fragmentami listów pisanych do prasy i telewizji. Koresponduj± one z tre¶ci± zdjêcia, pe³ni±c funkcjê komentarza. Wszystkie zdjêcia ukazuj± mieszkañców Nowej Huty. Zdecydowana wiêkszo¶æ zosta³a wykonana na terenie dzielnicy – zaledwie kilka przedstawia aktywno¶ci nowohucian poza jej obszarem.
Fotografie pochodz± z prywatnych zbiorów mieszkañców Nowej Huty oraz z archiwów re¿ysera Jerzego Ridana i zawodowych fotografików: Stanis³awa Gawliñskiego, Grzegorza Kozakiewicza, W³adys³awa Rospondka, a tak¿e z „G³osu – Tygodnika Nowohuckiego”. Kuratorem wystawy jest Pawe³ Jag³o. Wystawê w Parku Ratuszowym bêdzie mo¿na ogl±daæ do 31 sierpnia br. W przypadku niesprzyjaj±cej pogody otwarcie ekspozycji odbêdzie siê tylko w Oddziale "Dzieje Nowej Huty".
(f) 




Pod pomnikiem Lenina, lata 80., fot. Grzegorz Kozakiewicz, w³. Jerzego Ridana



Na spacerze przed blokiem szwedzkim, aut. fot. nieznany, w³. Anny Kurtyki
TO FIKCJA, NIE KONSULTACJE
W sprawie spopielarni zw³ok przy Szpitalu im. ¯eromskiego
TO FIKCJA, NIE KONSULTACJE

W zwi±zku z artyku³em „Nikt nie oprotestowa³ spopielarni” autorstwa Bartosza Pi³ata, który ukaza³ siê w Gazecie Wyborczej w dniu 20 maja br., chcemy poinformowaæ i¿ firma „Prosmed” Spó³ka Jawna Baran & Gawlik nie poinformowa³a Rady Dzielnicy XVIII o prowadzonych przez siebie konsultacjach spo³ecznych. Jest to bardzo istotne, gdy¿ to w³a¶nie do Rady Dzielnicy, jako organu samorz±dowego, reprezentuj±cego mieszkañców Dzielnicy XVIII, przez ca³y czas wp³ywaj± protesty przeciwko lokalizacji spopielarni przy Szpitalu im. ¯eromskiego. W powy¿szej sprawie w siedzibie Rady Dzielnicy odby³y siê równie¿ spotkania z protestuj±cymi mieszkañcami.
W tej sytuacji uwa¿amy, ¿e konsultacje zosta³y przeprowadzone nieprawid³owo i nadal podtrzymujemy negatywn± opiniê wobec lokalizacji spopielarni przy ul. Sieroszewskiego. Ponadto informujemy, ¿e wed³ug ewidencji KRS firmê „Prosmed” Spó³ka Jawna Baran & Gawlik reprezentuj±: 1. Wies³awa Gawlik – prezes; 2. Anna Adamek-Baran – wiceprezes (jednoosobowo). Zarz±d: Gawlik Wies³awa oraz Adamek-Baran Anna.

Edward Porêbski
przewodnicz±cy Rady i Zarz±du Dzielnicy XVIII – Nowa Huta
NOWOHUCKIE PEJZA¯E
Plenerowy konkurs plastyczny
NOWOHUCKIE PEJZA¯E
M³odzie¿owy Dom Kultury im. Andrzeja Bursy i XXI Liceum Ogólnokszta³c±ce
im. Witkacego serdecznie zapraszaj± dzieci, m³odzie¿ i doros³ych do udzia³u w plenerowym konkursie plastycznym NOWOHUCKIE PEJZA¯E, organizowanym z okazji 60–lecia Nowej Huty.

30 maja i 6 czerwca (dwie kolejne soboty), w godzinach 10.30 – 13.30 na Placu Centralnym i alei Ró¿ (odcinek od placu Centralnego do alei Przyja¼ni) malujemy otaczaj±ce plac obiekty i perspektywy wychodz±cych z placu ulic. Sztalugi, papier, materia³y (farby akrylowe) i narzêdzia (zestawy pêdzli, palety) zapewniaj± organizatorzy. Na uczestników czekaj± liczne i atrakcyjne nagrody. Jako imprezê towarzysz±ca zaplanowano konkurs na fotoreporta¿ dokumentuj±cy przebieg pleneru. Udzia³ w nim mo¿e wzi±æ ka¿dy, kto dysponuje fotograficznym aparatem cyfrowym i do 9 czerwca dostarczy na adres organizatora (M³odzie¿owy Dom Kultury im. Andrzeja Bursy, os. Tysi±clecia 15) p³ytê CD z cyfrowym zapisem zdjêæ. Drugi dzieñ pleneru urozmaicaæ bêd± wystêpy estradowe, konkursy, quizy i bloki zabaw dla publiczno¶ci.
Pierwsza poplenerowa wystawa zostanie otwarta 15 czerwca w galerii M³odzie¿owego Dom Kultury im. Andrzeja Bursy. W czasie uroczystego wernisa¿u, po³±czonego z pokazem nagrodzonych reporta¿y fotograficznych, uczestnikom zostan± wrêczone nagrody i pami±tkowe dyplomy.
Zainteresowani udzia³em w plenerze mog± wcze¶niej zg³aszaæ swój akces do organizatora (tel. 012-648-49-95, e- mail mdk@mdk.krakow .pl) lub osobi¶cie w dniach pleneru od godz. 10.00 na placu Centralnym im. Ronalda Regana.
(f)
Nowa Huta: miasto – spo³eczeñstwo – transformacje. 60 lat historii
Interdyscyplinarna konferencja naukowa

W przysz³y czwartek i pi±tek (4 i 5 czerwca br.) odbêdzie siê interdyscyplinarna konferencja naukowa po¶wiêcona historii Nowej Huty zorganizowana przez Papiesk± Akademiê Teologiczn± przy wspó³pracy Rady Miasta Krakowa. Konferencja nosi tytu³: Nowa Huta: miasto – spo³eczeñstwo – transformacje. 60 lat historii. Poni¿ej publikujemy jej program. Organizatorzy zapraszaj± wszystkich zainteresowanych przesz³o¶ci± Nowej Huty. Wstêp jest wolny.

Czwartek, 4 czerwca - Sala obrad Rady Miasta Krakowa im. Stanis³awa Wyspiañskiego

+ godz. 10.00 - Uroczysta inauguracja z udzia³em Metropolity Krakowskiego Kardyna³a Stanis³awa Dziwisza, Przewodnicz±cej Rady Miasta Krakowa Ma³gorzaty Radwan-Ballady, Prezydenta Miasta Krakowa prof. Jacka Majchrowskiego i Rektora Papieskiej Akademii Teologicznej ks. prof. Jana Macieja Dyducha.
+ godz. 10.30-12.00 – referaty:
dr hab. Leszek Szaruga (UW), Jak budowa³a siê Nowa Huta
dr Barbara Klich-Kluczewska (UJ), Droga do Nowej Huty. Studium porównawcze do¶wiadczeñ
mgr Maciej Miezian (Muzeum Nowej Huty), Królewna Wanda i Stefan ¯eromski w walce o ideologiczne oblicze Nowej Huty

Czwartek, 4 czerwca - Opactwo Cystersów w Mogile

+ godz. 14.00-15.40 – referaty:
dr Jan Franczyk (UP im. KEN) Nowa Huta - triumf i upadek komunistycznej utopii
ks. dr hab. Jan Szczepaniak (PAT), O socjalistyczn± duszê  mieszkañca Nowej Huty. Starania w³adz pañstwowych i partyjnych o laicyzacjê przestrzeni duchowej dzielnicy
ks dr hab. Józef Marecki (PAT), Aparat bezpieczeñstwa wobec opactwa mogilskiego
dr Marek Ha³aburda (PAT), Józef Gorzelany - ikona duchowieñstwa nowohuckiego
Dyskusja 
+ godz. 16.00-17.15 – referaty:
dr Józef Szymon Wroñski (PAT), Architektura sakralna Nowej Huty 1949-1989
mgr Leszek Sibila, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Nowohucki design. Architektura wnêtrz i twórcy w l. 1949-1959
dr Katarzyna Jarkiewicz (WSFP „Ignatianum”), Design religijny w mieszkalnictwie Nowej Huty. Uwarunkowania mentalne
Dyskusja 
+ godz. 17.30-18.45 – referaty:
mgr Wojciech Paduchowski (UP im. KEN), Nowohucianie o polityce miêdzynarodowej w ¶wietle donosów do Urzêdu Bezpieczeñstwa w NH
mgr Pawe³ Mazur, (UP im. KEN), Komitet Fabryczny PZPR Huty im. Lenina w latach 1956-1970
mgr Szczepan Leszek ¦wi±tek, (Archiwum Pañstwowe w Krakowie) Przewodnik po zespo³ach i zbiorach archiwalnych do dziejów Nowej Huty (1949-1989)
Dyskusja 
 
Pi±tek, 5 czerwca - Nowohuckie Centrum Kultury

+ godz. 9.30-11.10 – referaty:
dr Monika Golonka-Czajkowska (UJ), Nowohuckie kosmogonie - dwie historie o tworzeniu Nowego ¦wiata?
dr Jakub Sadowski (PAT/UW), Nowa Huta z perspektywy semiotyki przestrzeni totalitarnej
prof. dr hab. Ryszard Terlecki (WSFP „Ignatianum”), Nowa Huta w polityce historycznej
dr Maria Stinia (UJ), Mit Nowej Huty w szkolnych podrêcznikach do historii
Dyskusja 
 + godz. 11.30-12.50 – referaty:
dr Zuzanna Grêbecka (UW), O Nowej to Hucie piosenka – mit budowy i odbudowy w piosence socjalistycznej (Nowa Huta i Warszawa)
prof. dr hab. Jerzy Smulski (UMK), Odwil¿owe "reporta¿e dla doros³ych"  (Ryszard Kapusciñski, Micha³ Radgowski i Barbara Seidler o Nowej Hucie)
mgr Karolina Sa³decka (UMK), Próba stworzenia jêzykowego obrazu przestrzeni w powie¶ci Mariana Brandysa „Pocz±tek opowie¶ci”.
Dyskusja 
+ godz. 14.30-16.10 – referaty:
dr hab. Piotr Zwierzchowski (UKW), Ludzie (z) Nowej Huty. O dwóch filmach Kazimierza Karabasza
mgr Joanna Szczutkowska (UKW), Filmowy obraz Nowej Huty na tle zasad polityki  w³adz PRL wobec kinematografii
dr Anna Pachowicz (PWSZ w Tarnowie), Nowa Huta w prasie ma³opolskiej (lata 50., 60. i 70.)
dr Ma³gorzata Pachowicz (PWSZ w Tarnowie), Oblicza Nowej Huty w jêzyku tekstów prasowych czasów PRL
Dyskusja 
+ godz. 16.30-18.30  - referaty:
dr Katherine Lebow (University of Virginia), Stalinowska codzienno¶æ, stalinowskie przemiany: spo³eczeñstwo Nowej Huty na tle Europy powojennej
mgr Karol Janas (UJ), To¿samo¶æ terytorialna mieszkañców Nowej Huty w kontek¶cie dziedzictwa miasta socjalistycznego
mgr Jacek Pawe³ Dargiewicz (Klub Kombinator), "Dobrze, ¿e s± kamery" - zaufanie spo³eczne w przestrzeniach postsocjalizmu na przyk³adzie Nowej Huty
mgr Jakub Myszkorowski (UW), Hutnik Kraków wobec krakowskiej tradycji pi³karskiej, czyli ideologia z Suchych Stawów
mgr Maksymilian Ku¶ka (PAT), Rola komunikacji szynowej w ¿yciu Nowej Huty
Dyskusja 
(f)
Inicjatywa MDK im. A. Bursy i XXI LO SK¡D PRZYSZLI¦MY
Jedn± z propozycji uczczenia 60-ciu lat Nowej Huty jest przedsiêwziêcie „Sk±d przyszli¶my”, polegaj±ce na zebraniu maksymalnej ilo¶ci informacji dotycz±cych miejscowo¶ci, z których pochodz± rodzice i dziadkowie pokoleñ urodzonych w Nowej Hucie. Finalnym produktem przedsiêwziêcia ma byæ Index miejscowo¶ci – sk±d przyszli¶my; wspólne dzie³o dzieci, m³odzie¿y i pedagogów z naszej dzielnicy.
Uczniowie nowohuckich szkó³ wype³niali ankiety zwi±zane z miejscami swoich urodzin i przodków. Czêsto wype³nianie ich przyjmowa³o formê „rodzinnego zadania domowego”, bo wielu musia³o siêgaæ po informacje o pradziadkach, by dotrzeæ do korzeni w³asnego drzewa genealogicznego. Zebrany zosta³ poka¼ny materia³, którego niejeden badacz móg³by pozazdro¶ciæ, niemniej by zwiêkszyæ grupê reprezentacyjn±, serdecznie zapraszamy do w³±czenia siê w nasze quasi naukowe badania równie¿ czytelników „G³osu”.
30 maja i 6 czerwca (dwie kolejne soboty), w godzinach 10.30 – 13.30 na placu Centralnym w czasie pleneru malarskiego, bêd± ustawione stoiska przy których mo¿na bêdzie wype³niæ „genealogiczn±” ankietê. Ankiety s± anonimowe. Chêtni do otrzymania okoliczno¶ciowych certyfikatów i wziêcia udzia³u w zaplanowanym losowaniu nagród dla przedstawicieli najstarszych nowohuckich rodów, opatruj± ankiety god³em i do³±czaj± zaklejon± kopertê oznaczon± tym god³em ze swoimi danymi identyfikacyjnymi (imiê, nazwisko, adres; kontakt telefoniczny lub e- mail).
Materia³ z zebranych ankiet, pod kierunkiem pedagogów, wstêpnie bêdzie opracowywa³a m³odzie¿ z M³odzie¿owego Domu Kultury im. Andrzeja Bursy i XXI Liceum Ogólnokszta³c±cego im. S. I. Witkiewicza Witkacego.
(f)
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.07 27,221,868 unikalnych wizyt