Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.04.19] Parê s³...
· [2024.04.19] Sumienie
· Na niedzielê 21 kwie...
· [2024.04.12] Na kwie...
· [2024.04.12] Kwitn± ...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Lajkonikiem z Piastów na Czerwone Maki
Mieszkañcy Krakowa w tym roku po raz pierwszy od 73 lat nie zobaczyli pochodu Lajkonika, jednej z najstarszych krakowskich tradycji o 200-letniej historii. Mamy jednak nadziejê, ¿e brak tego wydarzenia wynagrodzi krakowianom wyjazd tramwaju, który nosi nazwê Lajkonik. To w³a¶nie 18 czerwca, w dniu tradycyjnego pochodu, na dwóch liniach regularnych zaczê³y kursowaæ i woziæ pasa¿erów nowoczesne Lajkoniki.
Pierwszy tramwaj o numerze RY825 bêdzie kursowa³ na linii nr 52, która ³±czy nowohuckie osiedle Piastów z pêtl± Czerwone Maki P+R. Na tej linii nowy tramwaj zast±pi wys³u¿ony i wysokopod³ogowy poci±g z³o¿ony z wagonów E1 i C3, który zjedzie do zajezdni. Z kolei drugi Lajkonik o numerze RY826 bêdzie kursowa³ na linii nr 3 (Nowy Bie¿anów P+R – Krowodrza Górka), gdzie zast±pi mniej pojemny tramwaj NGT6 (to odpowied¼ na apele mieszkañców Nowego Bie¿anowa, którzy prosili o pojemniejsze wagony na tej linii).
Warto podkre¶liæ, ¿e pasa¿erowie Lajkonika, który bêdzie kursowa³ na linii nr 52, jako pierwsi w Polsce bêd± mieli okazjê podró¿owaæ tramwajem wyposa¿onym w innowacyjny system, umo¿liwiaj±cy jazdê z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.
Przypomnijmy, ¿e dwa tramwaje, które wyjecha³y na linie regularne to pierwsze z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Trzeci wagon z tej dostawy jest w Krakowie i przechodzi odbiory, a czwarty wagon jest ju¿ przygotowywany do transportu do Krakowa. Wszystkie nowe niskopod³ogowe tramwaje bêd± mieæ d³ugo¶æ 33,4 metra i szeroko¶æ 2,4 m. Ca³kowita pojemno¶æ pojazdu to 225 osób, w tym 82 miejsca siedz±ce. Tramwaje zostan± wyposa¿one w klimatyzacjê, monitoring, o¶wietlenie ledowe wnêtrza oraz nowoczesny system informacji pasa¿erskiej z³o¿ony z g³osowego zapowiadania przystanków i tablic wy¶wietlaj±cych trasê przejazdu. W ka¿dym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która u³atwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepe³nosprawnym poruszaj±cym siê na wózkach. Z my¶l± o u¿ytkownikach smartfonów w poje¼dzie do dyspozycji bêd± porty USB umo¿liwiaj±ce ³adowanie urz±dzeñ mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposa¿eniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa tramwaje z tej dostawy bêd± jako pierwsze w Krakowie wyposa¿one w innowacyjny system, umo¿liwiaj±cy jazdê z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozosta³e wagony bêd± mia³y instalacjê umo¿liwiaj±c± zamontowanie tego systemu w przysz³o¶ci). To rozwi±zanie ma umo¿liwiæ jazdê tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje bêd± przyjazne dla ¶rodowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umo¿liwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewni± z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.
Warto podkre¶liæ, ¿e nowoczesny, spe³niaj±cy najwy¿sze miêdzynarodowe standardy designu tramwaj zosta³ opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: bia³± i niebiesk±, ale bez u³o¿enia ich na poje¼dzie w formie pasów. Nowy design nawi±zuje do eksploatowanych ju¿ w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który zosta³ wprowadzony we wnêtrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.
Przypomnijmy, ¿e firma Stadler wyprodukuje tak¿e kolejne niskopod³ogowe i nowoczesne tramwaje zamówione przez MPK SA. W kwietniu 2020 roku zosta³a podpisana umowa ramowa obejmuj±ca mo¿liwo¶æ zamówienia nawet 60 nowych tramwajów oraz umowy realizacyjne na dostawê 35 tramwajów z terminami dostaw zaplanowanymi na lata 2022-2023. W sumie ju¿ na pewno do Krakowy trafi wiêc co najmniej 85 Lajkoników.

Komentarze
Brak komentarzy. Mo¿e czas dodaæ swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani u¿ytkownicy mog± oceniaæ zawarto¶æ strony

Zaloguj siê lub zarejestruj, ¿eby móc zag³osowaæ.

Brak ocen. Mo¿e czas dodaæ swoj±?
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.07 27,479,911 unikalnych wizyt