Nawigacja
· Strona główna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do życia
W Głosie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artykuły
· [2024.04.12] Na kwie...
· [2024.04.12] Kwitną ...
· Na niedzielę 14 kwie...
· [2024.04.12] W Krako...
· [2024.04.05] Kwietni...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzedaż działka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie włosy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Historyczny wagon doczepny typu ND znów wyjechał na nowohuckie tory
Gdy oglądamy zdjęcia Nowej Huty z przeszłości możemy zauważyć, że ich nieodłącznym elementem są kursujące tramwaje. Były one podstawowym środkiem transportu m.in. dla mieszkańców budowanej dzielnicy Krakowa jak i pracowników Kombinatu. Tymi tramwajami, które jako pierwsze zaczęły kursować po nowohuckich torach były nowoczesne tramwaje typu N produkowane w Chorzowie i w Sanoku w Sanockiej Fabryce oraz wagony ND (wagon doczepny) z Sanoka.
Właśnie jeden z tych wagonów doczepnych o numerze 502 pochodzący z 1950 roku został wyremontowany przez krakowskiego przewoźnika. Można było go zobaczyć podczas specjalnej prezentacji 4 lipca na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta, przy ul. Ujastek 12. W prezentacji wziął udział przedstawiciel firmy Autosan, Marek Ruchlewicz, dyrektor handlu i marketingu. To właśnie w tej fabryce z Sanoka w przeszłości powstawały tramwaje typu N. Wagon ND o numerze 502 wykonał także krótki kurs z zajezdni do placu Centralnego, a następnie do Kopca Wandy. Po dojeździe do Kopca Wandy wszyscy uczestnicy wzięli udział w zrobieniu zdjęcia z pamiątkową tablicą informującą o oddaniu do ruchu historycznego wagonu.
Przypomnijmy, że w 1950 roku dostarczono do Krakowa dziewięć wagonów typu ND z Sanoka i były to zarazem ostatnie dla Krakowa wagony tramwajowe z tej fabryki, w której kupowano tramwaje przez pięćdziesiąt lat. Kolejne wagony ND dostarczane przez fabrykę w Chorzowie różniły się już od tych wyprodukowanych w Sanoku m.in. sposobem otwierania okien. Na przełomie lat 60. i 70. sanockie wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. Remont przyczepy ND nr 502 przywrócił jej pierwotne cechy zarówno nadwozia jak i podwozia.
Ponieważ MPK SA w Krakowie posiada kilka wagonów typu N, w dodatku z różnych okresów, prezentacja odnowionego ND z lat 50-tch XX wieku była także okazją do przypomnienia historii tych tramwajów. Na terenie zajezdni została także przygotowana specjalna wystawa zdjęć z czasów eksploatacji wagonów typu N, m.in. z obszaru Nowej Huty. Termin prezentacji też nie był przypadkowy, bo w tym roku obchodzimy jubileusz 70 lat Nowej Huty. Wyremontowany przez MPK SA wagon ND jest w zasadzie rówieśnikiem tej dzielnicy Krakowa.
(f)

Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
 
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowią tylko część materiałów, które w całości znaleźć można w wersji drukowanej "Głosu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.06 27,414,617 unikalnych wizyt