Nawigacja
· Strona g³ówna
· Nowohuckie Linki
· Fotohistorie
· Szukaj
· Dzielnice
· NH - Miejsce dobre do ¿ycia
W G³osie
 Felietony
 Miss Nowej Huty -
XXI edycja

 Nowohucianie
 Humor
 Prawnik radzi
Ostatnie artyku³y
· [2024.04.19] Parê s³...
· [2024.04.19] Sumienie
· Na niedzielê 21 kwie...
· [2024.04.12] Na kwie...
· [2024.04.12] Kwitn± ...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Na sprzeda¿ dzia³ka ...
· Akcja poboru krwi
· Krótkie w³osy - piel...
· Sekcja rekreacyjna G...
· TBS w nowej hucie?
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Hybryda na linii 501
Po trwaj±cych kilka tygodni, udanych testach, 29 grudnia ub. roku, z przystanku Struga na trasê linii nr 501 wyjecha³ 18-metrowy autobus Solaris Urbino 18 Hybrid. To pierwszy pojazd z napêdem hybrydowym, który kupi³o Miejskie Przedsiêbiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
Autobus jest wyposa¿ony w dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. W trybie hybrydowym jest zasilany zarówno przez silnik elektryczny jak i spalinowy. Ma tak¿e mo¿liwo¶æ automatycznego przej¶cia do zasilania wy³±cznie elektrycznego, pobieraj±c energiê z baterii i kondensatorów umieszczonych na dachu, np. po doje¼dzie do centrum miasta. Wyposa¿ony w hybrydowy napêd pojazd nie bêdzie bowiem wytwarza³ zanieczyszczeñ jad±c ulicami w centrum miasta. Warto zaznaczyæ, ¿e silnik spalinowy tak¿e jest przyjazny dla ¶rodowiska i spe³nia surowe europejskie normy emisji spalin EEV. Autobus hybrydowy wyró¿nia tak¿e to, ¿e baterie i kondensatory s± ³adowane nie tylko przez pracê silnika spalinowego, ale tak¿e poprzez rekuperacjê (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnêtrzne ³adowanie przez wtyczkê. Dziêki napêdowi elektrycznemu autobus jest bardzo cichy. Przy w³±czonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i o¶ funkcjonuj± na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle p³ynn± jazdê. Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopod³ogowy, ma 18 m d³ugo¶ci, 2,55 m szeroko¶ci oraz 3,5 m wysoko¶ci. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo mo¿e przewie¼æ ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedz±cych. Jest wyposa¿ony w klimatyzacjê oraz system wykrywania i gaszenia po¿aru w komorze silnika. Nowy pojazd MPK SA bêdzie stacjonowa³ w Stacji Obs³ugi Autobusów Bieñczyce. To oznacza, ¿e bêd± z niego korzystaæ przede wszystkim mieszkañcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napêdem bêdzie kursowa³ m.in. na linii nr 129, 139 i 501.
Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napêdzany energi± elektryczn±, który obecnie przewozi pasa¿erów w Krakowie. Przypomnijmy, ¿e od kwietnia 2014 roku kursuje regularna linia obs³ugiwana wy³±cznie autobusami elektrycznymi. Kursuj± one na linii nr 154 z Dworca G³ównego Zachód do Pr±dnika Bia³ego. Autobusy, które kursuj± w Krakowie, s± eksploatowane w ramach testów, które pozwol± na dok³adne sprawdzenie autobusów z napêdem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypo¿yczone pojazdy bêd± s³u¿y³y mieszkañcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK SA planuje kupiæ wykorzystuj±c ¶rodki z Unii Europejskiej.
(l)

Komentarze
Brak komentarzy. Mo¿e czas dodaæ swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani u¿ytkownicy mog± oceniaæ zawarto¶æ strony

Zaloguj siê lub zarejestruj, ¿eby móc zag³osowaæ.

Brak ocen. Mo¿e czas dodaæ swoj±?
 
Ten serwis u¿ywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegl±darki oznacza zgodê na to)
Prezentowane na stronie internetowej informacje stanowi± tylko czê¶æ materia³ów, które w ca³o¶ci znale¼æ mo¿na w wersji drukowanej "G³osu - Tygodnika Nowohuckiego".
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj siê

Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
Reklama


Wygenerowano w sekund: 0.05 27,472,587 unikalnych wizyt